dc.contributor.advisor | Rørtveit, Hilde Nymoen | |
dc.contributor.author | Hammer, Ida Cathrine | |
dc.date.accessioned | 2022-07-27T17:20:21Z | |
dc.date.available | 2022-07-27T17:20:21Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:108357355:11765578 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3008951 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om transformasjonsområdet på Flotmyr i Haugesund, og baserer seg
på teorien om kompakt byutvikling, med et utgangspunkt i offentlig, kommunal planlegging.
Siden 1990-tallet har byutviklingen gått fra å være preget av spredning til en mer fortettet
byform. Den offentlige debatten innen byutvikling har de siste tiårene handlet mye om
klimareduserende tiltak som å redusere biltrafikken og få flere til å bruke kollektive tilbud.
Debatten tar også for seg befolkningsøkningen mange norske byer har opplevd, og hvordan
byene kan håndtere befolkningsvekst på en bærekraftig måte. Teorier om fortetting, kompakt
byutvikling og bærekraft er derfor relevante i dagens klima, og er også temaer som vil gå
igjen i denne oppgaven.
Målet med oppgaven er å finne ut av hvilken byform Flotmyr representerer, og om området
og kommunen klarer å håndtere utfordringene som oppstår når man skal integrere en ny bydel
med en eksisterende sentrumskjerne, spesielt med en lite attraktiv hovedvei som skiller
transformasjonsområdet fra sentrumskjernen.
For å svare på spørsmålene er det brukt en kvalitativ case-studie som metode, med både
dokumentanalyse og individuelle intervjuer i bunn. Intervjuene er gjort av ulike aktører i ulike
roller. Funnene i oppgaven viser at områdeformen for Flotmyr representer et fortettet byrom,
og viser også hvordan områdereguleringen har blitt utarbeidet for å tilfredsstille dagens krav
om fortetting og bærekraftig utvikling. Til slutt vil oppgaven vise at det er vanskelig å avgjøre
om Flotmyr kan bli en integrert del av byen, med fire felt vei som barriere. | |
dc.description.abstract | This thesis is about the transformation area at Flotmyr in Haugesund, and is based on the
theory of compact urban development, based on public, municipal planning. Since the 1990s,
urban development has gone from being characterized by decentralization to a more dense
urban form. The public debate in urban development in recent decades has been largely about
climate-reducing measures such as reducing car traffic and getting more people to use public
transport. The debate also addresses the population increase many Norwegian cities have
experienced, and how the cities can handle population growth in a sustainable way. Theories
about densification, compact urban development and sustainability are therefore relevant in
today's climate, and are also topics that will be explored in this thesis.
The aim of the thesis is to find out which urban form Flotmyr represents, and whether the area
and the municipality can handle the challenges that arise when integrating a new district with
an existing city center, especially with a possibly unflattering main road that separates the
transformation area from the city center.
To answer the questions, a qualitative case study has been used as a method, with both
document analysis and individual interviews at the base. Different actors in different roles
have been interviewed. The findings in the thesis show that the area form for Flotmyr
represents a densified urban space, and also shows how the area regulation has been prepared
to satisfy the current requirements for densification and sustainable development. Finally, the
thesis will show that it is difficult to determine whether Flotmyr can become an integral part
of the city, with four lane road as a barrier. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Flotmyr – fra “ikke-sted” til inkulderende byrom. En kvalitativ studie av byutvikling i Haugesund kommune | |
dc.type | Master thesis | |