Show simple item record

dc.contributor.advisorDodge, Alexander
dc.contributor.authorCramer, Henrik Gramstad
dc.date.accessioned2022-07-27T17:20:19Z
dc.date.available2022-07-27T17:20:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108358051:69701482
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008949
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ studie om mikroklynger i DIGS, et kontorfellesskap lokalisert i Trondheim. Mikroklynger består av bedrifter innen samme fagfelt som samarbeider, diskuterer og løser problemstillinger tilknyttet fagområdet. Helt sentralt i disse diskusjonene og samarbeidet står kunnskapsveksling. I denne oppgaven har jeg forsket på hvordan denne kunnskapsvekslingen fungerer i mikroklynger som er etablert i co-working spaces. Teori om knowledge spillover og path dependency har vært relevant for forskningen. I løpet av oppgaven har jeg sett på hvordan fenomenet mikroklynger kan bidra til å øke kunnskapsvekslingen på tvers av virksomhetene i klyngen, og hvordan denne kunnskapsvekslingen eventuelt bidrar til å øke det generelle kunnskapsnivået i klyngen eller ikke. På bakgrunn av temaet kom jeg frem til følgende problemstilling: «Hvordan kan klyngedannelser bidra til økt kunnskapsveksling på tvers av virksomheter?» For å besvare problemstillingen gjennomførte jeg fire semistrukturerte intervju med fire forskjellige bedrifter i en mikroklynge i et co-working space i Trondheim. Bedriftene varierte i størrelse og antall ansatte, men var alle bedrifter innen design. Basert på empirien fra datainnsamlingen analyserte og tolket jeg resultatene i et forsøk på å besvare problemstillingen. Analysen og tolkningen ga meg gode og verdifulle svar jeg kunne anvende for å besvare problemstillingen på en konstruktiv måte. Analysen viste blant annet at bedriftene hadde varierende erfaringer med mikroklyngen, men de fleste så på konseptet som et godt tilskudd til en ellers travel arbeidshverdag. Det var også forskjellige erfaringer med hvordan bedriftene hadde opplevd å få økt kompetanse/kunnskap gjennom kunnskapsvekslingen i møtene med klyngen. Noen fikk et stort læringsutbytte, mens andre tilegnet seg ikke økt kunnskap i like stor grad. Basert på empirien og de videre analysene fant jeg etter hvert ut at kunnskapsveksling fungerer godt i mikroklynger med de rette forutsetningene og motiverte bedrifter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunnskapsveksling i mikroklynger
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record