Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTøndel, Gunhild
dc.contributor.authorFlood, Ingrid Vikan
dc.date.accessioned2022-07-23T17:20:59Z
dc.date.available2022-07-23T17:20:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104661571:69546725
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008036
dc.description.abstractI denne kvalitative studien, utforsker jeg NAV veilederes opplevelser av hvordan den digitale aktivitetsplanen, endrer deres arbeidshverdag. Den digitale aktivitetsplanen er et resultat av teknologi, som springer ut fra politiske visjoner, og mål om forbedring og effektivisering, gjennom digitalisering. Målsettingen til den digitale aktivitetsplanen er å forbedre den arbeidsrettede brukeroppfølgingen, og bidra til at ressursene benyttes på en bedre og mer effektiv måte. Arbeidet mitt bygger på en sosialkonstruktivistisk, fenomenologisk og en fortolkende tilnærming. Jeg ønsker å skape økt forståelse for en digitalisert arbeidshverdag gjennom veiledernes opplevelser, og tolkninger av situasjoner som de befinner seg i. Samlet sett vektlegger oppgaven NAV veiledernes perspektiv. Gjennom observasjon av, og ni kvalitative dybdeintervju med NAV veiledere, avgrenset til en større bykommune i Norge, søker jeg en dypere forståelse av hvordan den digitale aktivitetsplanen kan påvirke veiledernes skjønnsmessige vurderinger, deres relasjon til bruker og former for kontroll. For å undersøke datamaterialet, baserer jeg meg på relevante teorier, som omhandler bakkebyråkratiet, og digitalisering av offentlige organisasjoner. Funnene fra analysen, tyder på at den digitale aktivitetsplanen oppleves som begrensende for veiledernes skjønnsmessige vurderinger, samtidig som den kan bidra til en økende likebehandling av brukerne. Videre viser analysen at det med den digitale aktivitetsplanen, blir færre fysiske møter med brukerne, men at fysiske møter fremdeles praktiseres, og anses som viktige, for veiledernes relasjon til brukerne. Funnene viser også at når brukerne får mer kontroll over egen sak og situasjon, som følge av brukermedvirkningen som den digitale aktivitetsplanen gir mulighet for, opplever veilederne å miste noe av kontrollen over bruker. Veiledernes arbeid utsettes også for en økende ledelseskontroll. Den digitale aktivitetsplanen gjør det i større grad mulig for ledelsen og se, måle og kontrollere veiledernes arbeid. På bakgrunn av funnene, blir det tydelig at den digitale aktivitetsplanen, har en påvirkning på veiledernes arbeidshverdag.
dc.description.abstractIn this qualitative study, the aim is to explore how Norwegian welfare and labor administration (NAV) employees, experience the everyday impact of the digital activity plan. The digital activity plan, is a result of technology, which springs from political visions, and goals for improvement through digitalization. The goal associated with the digital activity plan, is to improve the work-oriented user follow-up, and contribute to the resources being used in a better and more efficient way. My work builds on a social constructivist, phenomenological and interpretive approach, where I try to build an understanding of digitalization through NAV employees experiences, and situations where they find themselves. Overall, the thesis emphasizes the NAV employees perspective. The data for my research is generated through observation and nine qualitative in-depth interviews with NAV employees, limited to a larger urban municipality in Norway. I seek a deeper understanding of how the digital activity plan, can affect the NAV employees discretionary assessments, their relationship to the users, and the different aspects of control. To examine the data material, I refer to relevant theories that deal with street- bureaucracies and digitalization of public organizations. My findings from the analysis, indicate that the digital activity plan is perceived as limiting to NAV employees discretionary assessments. At the same time it can also contribute to an increasing equal treatment of users. Furthermore, the analysis show that there will be fewer physical meetings, but that these are still practiced and considered important for the NAV employees' relationship with the users. The findings also show that when users gain more control over their own case and situation, as a result of the user participation that the digital activity plan provides, the NAV employees, experience a loss of some control over the user. Their work is also exposed to increasing management control. The digital activity plan makes it possible, to a greater extent, for the management to see, measure and control the NAV employees' work. Based on the findings, it becomes clear that the digital activity plan has an impact on the NAV employees' everyday work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn arbeidshverdag i endring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel