Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyrheim-Holm, Arnt
dc.contributor.authorSkinnes, Kristine
dc.contributor.authorUthaug, Chris
dc.date.accessioned2022-07-22T17:19:48Z
dc.date.available2022-07-22T17:19:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114859670:114861201
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007864
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan Kystvakten kan utruste sine fremtidige fartøyer for optimal oppdragsløsning og en bærekraftig miljøprofil. Regelverk strammes stadig inn, nye utslippsmål settes og miljøfokuset blir større og større. Denne oppgaven ser derfor på de forskjellige drivstoffalternativene LNG, LPG, Metanol, Biodiesel, Biogass, Ammoniakk, Elektrisitet, Hydrogen og Kjernekraft for å belyse fordeler og utfordringer med disse. Dette knytter vi opp mot Kystvaktens oppdragsløsning for å avslutningsvis kunne se om noen av disse drivstoffalternativene tilfredsstiller fremtidens miljøkrav uten at det går på bekostning av Kystvaktens operasjonelle drift. Oppgaven er gjort som en litteraturstudie der det i tillegg er gjennomført kvalitative intervjuer av relevante personer med kunnskap innenfor feltet for å få et innblikk i mulighetene som finnes. Med utgangspunkt i problemstillingen, har vi samlet informasjon om Kystvakten som organisasjon, og vi har sett på fordeler og utfordringer med forskjellige typer drivstoff som vi ser på som relevante. Vi har også presentert de fremtidige kravene og ambisjonene til IMO. Videre har vi sett regelverket, Kystvaktens behov og de ulike drivstoffalternativene i lys av hverandre, og avslutningsvis kommet med egne tanker om det vi ser på som aktuelle løsninger for fremtiden. Oppgavens konklusjon er todelt. Ene delen presenterer alternativer vi mener Kystvakten kan ta i bruk på sine neste generasjons fartøyer og andre delen ser på muligheter enda lengre frem i tid. Oppgaven presenterer LNG-hybride fremdriftssystemer som en mulig løsning i første om gang, før ammoniakk, hydrogen og kanskje atomkraft kan ta over i senere tid når man vil oppnå IMOs klimaambisjon om nullutslipp.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor thesis is to examine the ability of the Norwegian coast guard to equip and design their vessels for future mission necessities while maintaining a sustainable environmental profile. Regulations are constantly tightened; new emission targets are set, and the environmental focus is steadily increasing. This thesis will therefore look at various alternative fuels like LNG, LPG, Methanol, Electricity, Biofuels, Ammonia, Hydrogen and Nuclear power to shed light on the benefits and challenges of the respective fuels. We will further link these fuel properties to the coast Guards mission portfolio to see if any of the alternatives satisfy the environmental requirements without compromising the Coast Guard operational demands. This thesis is done as a literature study, where in addition we have conducted qualitative interviews of persons with relevant knowledge in this field. This was done with the intention to gain alternative insight into the opportunities that exist. In the process of answering our primary research questions, we have gathered information about the coast guard as an organization, while also researching the advantages and challenges of the alternative fuels we find relevant. Finally, we combined our results to formulate our own thoughts on what we see as possible solutions for future Coast Guard vessels. The conclusion of this thesis is twofold. The first part presents alternatives we believe the Coast Guard can implement for the next generation vessels while the second part looks at opportunities even further ahead. This thesis presents LNG-hybrid propulsion systems as a possible short-term solution, and ammonia, hydrogen and perhaps nuclear power as a later long-term solution when IMO's climate ambition for zero emissions is to be achieved.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan fremtidens kystvaktfartøy designes for optimal oppdragsløsning og fremtidsrettet miljøprofil?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel