Trygghet og angst hos pasienter etter hjerteinfarkt
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: I 2018 var det 13 000 personer som ble rammet av hjerteinfarkt i Norge. For mange pasienter vil dette medføre en følelse av angst og frykt da sykdommen ofte kommer brått og uventet. Mangel på god kommunikasjon og informasjon fra sykepleiere vil bidra til å øke denne følelsen, og sykepleiere må se på hvordan disse ferdighetene kan forbedres.
Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å undersøke hvordan sykepleier gjennom målrettet kommunikasjon kan skape trygghet, samt redusere angst hos pasienter etter gjennomgått hjerteinfarkt.Metode: En systematisk litteraturstudie basert på åtte utvalgte forskningsartikler, supplert med pensumlitteratur fra sykepleierstudiet og annet relevant fagstoff.
Resultat: En rekke faktorer er viktig for å skape trygghet hos pasienter med hjerteinfarkt innlagt på sykehus. Pasientene er ofte sårbare og opplever at de har mistet kontrollen over eget liv på grunn av sykdommen. Sykepleiers tilstedeværelse og individuelle sykepleie reduserer angst og frykt som oppstår, og gode kommunikasjonsferdigheter blant sykepleiere må øves på slik at informasjon kan gis på en mest hensiktsmessig måte.
Konklusjon: At sykepleiere bryr seg om og viser tilstedeværelse var en viktig del av pasientenes trygghet på sykehus, sammen med individuelt tilpasset sykepleie for hver enkelt pasient. Angst og frykt oppstår ofte da et hjerteinfarkt oppleves som skremmende og ukontrollerbar. Samtidig kan dårlige kommunikasjonsferdigheter blant sykepleiere bidra til å forsterke dette. Derfor kan ulike kommunikasjonsferdigheter øves på gjennom blant annet simulering og rollespill. Gode kommunikasjonsferdigheter gjør at sykepleiere lettere kan gi god informasjon slik at pasientene føler på tillit og trygghet under innleggelsen.
Nøkkelord: Hjerteinfarkt, informasjon, trygghet, angst.