Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugen, Cecilie
dc.contributor.authorVorren, Amalie Sofie Olsen
dc.date.accessioned2022-07-21T17:21:17Z
dc.date.available2022-07-21T17:21:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:25905676
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007656
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIdealene om inkludering og likeverdig opplæring kan ses på som kjernen til hvorfor det bedrives spesialpedagogikk. I Norge har disse idealene stått sterkt i etterkrigstiden, der samfunnet har vært styrt etter tanken om at alle skal være en del av fellesskapet. Selv om idealene har stått sterkt er det en bred enighet om at det er systematiske forskjeller i den norske skolen, og at disse er til hinder for realiseringen av disse idealene, som tanken om fellesskolen er bygget på. Denne masteroppgaven er en kritisk diskursanalyse av Nordahl-rapportens «forslag til et helhetlig pedagogisk system». Nordahl-rapporten er en rapport som har hatt som mål å bidra til et pedagogisk og spesialpedagogisk tilbud av høy kvalitet for barn og unge med behov for tilrettelagte tiltak og de skal oppleve økt inkludering i barnehage og skole. Målet med studien er å identifisere hvilke pedagogiske koder, og dermed hvilken type pedagogikk som ligger til grunn for dette systemet, samt hvilke likeverdighetsdiskurser som er fremtredende. Problemstillingen som belyses i analysen og drøftes i det følgende er: "Hvilke pedagogiske koder prioriteres i Nordahl-rapportens «forslag til et helhetlig pedagogisk system» for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i skolen, og hvordan fremmer disse en mangfolds- eller likhetstenkning i det spesialpedagogiske feltet?" Gjennom å anvende kritisk diskursanalyse som metode, og bruke Basil Bernsteins teoretiske rammeverk som utgangspunkt for analyse og drøfting, samt Solstads to likeverdighetsdiskurser, vises det til at mikronivået og makronivået i forslagene står i et spenn og motsetningsforhold til hverandre. Gjennom drøftingen kommer det frem at det skisseres et system basert på en nyliberal ideologi, der konkurranse, målstyring og resultatorientering står sterkt. De nyliberale verdiene kan se ut til å stå i et spenn til de sosialdemokratiske verdiene om inkludering og likeverd, og det pekes på at dette kan være en av grunnene til at den likeverdige og inkluderende fellesskolen kan være vanskelig å realisere.
dc.description.abstractInclusion and equity in education can be seen as the core of special education. These ideals have been central in the post-war period, where the Norwegian society has been governed by the idea that everyone should be an equal part of society. Although the ideals have been strong, there is a broad consensus that there are systematic differences in the Norwegian school system, and these could be seen as a barrier for the realization of the ideals on which the Norwegian inclusive school is based. This master's thesis is a critical discourse analysis of the Nordahl report's «proposal for a comprehensive pedagogical system». The report has aimed to contribute to a high-quality pedagogical and special educational offer for children and young people with special educational needs and aims to increase inclusion of these children in the school system. The aim of this study is to identify which pedagogic codes, and thus the type of pedagogy that this system is built upon, as well as which equity discourses are central. The issue that are highlighted in the analysis and discussed in the following are: "Which pedagogic codes are prioritized in the Nordahl report's «proposal for a comprehensive pedagogical system» for children and young people with special educational needs in education, and how do these promote a diversity or equality thinking in the special educational field?" By using critical discourse analysis as a method and using Basil Bernstein's theoretical framework for analysis and discussion, as well as Solstad's two models of equity, it is pointed out that the micro level and the macro level in the proposals are seen as contradictory. The analysis and following discussion, show that the system is based on a neoliberal ideology, where competition, management by objectives, and result orientation, are strong. The neoliberal values may be in a contradictory relation to the social democratic values of inclusion and equity. This may be one of the reasons that an inclusive education for all may be difficult to realize.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kritisk diskursanalyse av Nordahl-rapportens «forslag til et helhetlig pedagogisk system»
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record