Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkartsæterhagen, Øystein
dc.contributor.authorZhang, Fengqi
dc.date.accessioned2022-07-21T17:21:17Z
dc.date.available2022-07-21T17:21:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107175740:37212867
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007655
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hva slags oppfatninger grunnskolelærere har om regnearkbruk i matematikkundervisning. Målet med denne oppgaven er å gi mer innsikt i læreres erfaringer, tanker og forventninger om regnearkbruk innenfor grunnskolematematikk, i tillegg til hvilken kunnskap som er viktig for lærere å ha når det gjelder innføring og anvendelser av regneark. På denne måten er man mer bevisst på hvilken plass det digitale verktøyet regneark skal ha i matematikkundervisninger, og kan gi lærere og lærerstudenter mer kunnskap og data for mulig utvikling i og med regneark. Studien har fokus på et lærerperspektiv på hvordan lærerne oppfatter regnearkbruk i matematikkundervisning. Det ble gjennomført et kvalitativt forskningsdesign med semi-strukturert intervju som datainnsamlingsmetode for å undersøke problemstillingen. Digital kompetanse rundt bruk av digitale verktøy, erfaringer og forventninger på regnearkbruk og matematikken lærerne ser i og med regneark er grunnlaget for empirien i undersøkelsen. Hensikten med disse områdene er for å klargjøre hvordan lærere oppfatter muligheter og eventuelle utfordringer ved regneark. Lærerne beskriver nødvendige digitale kompetanser i matematikk. Deres uttalelser stemmer overens på mange måter med aspekter fra TPACK – rammeverket. Lærerne beskriver eksempler i regnearkbruk fra sin undervisning, og de matematiske områdene som kommer frem er funnet beskrevet i litteratur og bøker. I tillegg diskuterer jeg andre matematiske områder som kan brukes i sammenheng med regneark, men som ikke ble tatt opp av lærerne under intervjuet. Regnearks mange fordelaktige sider som oversiktlig, tidsbesparende og effektiviserende ble tatt opp og diskutert. De fremstår som betydningsfulle aspekter til bruk av regneark, både som læremiddel i matematikken og hjelpemiddel til elever i hverdagen og framtiden. Regneark inneholder interaktive og dynamiske funksjoner som skaper annerledes muligheter for elever enn ved bruk av analogt penn og papir, noe som kan være både motiverende og krevende på samme tid. Andre perspektiver som læreres planlegging i undervisningsmetode og innhold med regneark, viktigheten med oppmerksomheten hos elever i gjennomføring inn i regneark, på hvilken måter kan man fremme tydeliggjøring av hensikten i bruk av regneark, og verdien i å balansere arbeid både analogt og digitalt trekkes fram som utfordrende aspekter i grunnskolematematikk. Lærerne tar også stilling til variasjon i innhold og metode når det gjelder bruk av regneark, og generelt digitale verktøy for å fremme tilpasset undervisning og læring hos hver enkelt elev.
dc.description.abstractThis study aims to explore what kind of perceptions primary school teachers have about the use of spreadsheets in mathematics teaching. This thesis aims to provide more insight into teachers' experiences, thoughts, and expectations about the use of spreadsheets in primary school mathematics, in addition to what knowledge is important for teachers to have when it comes to the orientation and use of spreadsheets. In this way, one is more aware of where the digital tool (spreadsheet) belongs concerning mathematics teaching and can provide teachers and teacher students with more knowledge and data for possible developments through spreadsheets. The study focuses on a teacher's perspective about how teachers perceive the use of spreadsheets in mathematics teaching. A qualitative research design was used with a semi-structured interview as a data collection method to examine the research question. Digital competence around the use of digital tools, experiences, and expectations on the use of spreadsheets and the mathematics teachers' observations from the usage of spreadsheets is the basis for the empirical data in the study. The purpose of these covered areas is to clarify how teachers perceive opportunities and possible challenges with spreadsheets. The teachers describe necessary digital competencies in mathematics. Their statements are in many ways consistent with aspects of the TPACK framework. The teachers describe examples from spreadsheet usage in their teaching, and the mathematical fields that emerge have been found described in literature and books. In addition, I discuss other mathematical areas that can be used in connection with spreadsheets, but which were not addressed by the teachers during the interview. In spreadsheets, many beneficial aspects such as being tidy, time-saving, and efficiency increasing were addressed and discussed. They appear as important aspects of the use of spreadsheets, both for aiding mathematics teaching and aiding students in everyday life and their future. Spreadsheets contain interactive and dynamic features that create different opportunities for students than using pen and paper, which can be both motivating and demanding at the same time. Other perspectives such as teachers planning the teaching methods and the content of spreadsheets, the importance of student’s attention when using spreadsheets, ways in which you can show the purpose of using spreadsheets, and the value of balancing work with both analog and digital, which are all challenging aspects being mentioned when it comes to usage of spreadsheets in primary school mathematics. The teachers also take a position on the variation of content and method when it comes to the use of spreadsheets, and generally digital tools to promote adapted teaching and learning to meet each student’s needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva slags oppfatninger har grunnskolelærere om bruk av regneark som digitalt verktøy i matematikkundervisning?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel