“But the greatest change I ever saw was that of my brother, a boy who desperately wanted to be a man”: Maturation, Masculinity and the Expression of Grief in Brother Bear and Big Hero 6
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007647Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
Død er ikke et uvanlig tema i Disneys verden. Fra skurker som dør til døde familiemedlemmer, dette er fortellinger som konstant blir fortalt av Disney, men hvorfor det? I denne oppgaven utfører jeg en kritisk innholdsanalyse for å finne ut hvordan hovedkarakterene i Min Bror Bjørnen (2003) og Big Hero 6 (2014) reagerer på sorg. Jeg utforsker hvordan modning og hegemonisk maskulinitet er representert i fortellingene, spesielt i forbindelse med karakterenes opplevelse av sorg. Først vil jeg utforske hvordan modning og hegemonisk maskulinitet er representert i filmene. Deretter vil jeg diskutere hvordan disse faktorene kommer til syne gjennom karakterenes sorg. Jeg argumenterer for at både Min Bror Bjørnen og Big Hero 6 bruker traumefortellinger for å utfordre hegemonisk maskulinitet og katalysere modning. In the world of Disney, death is not an uncommon trope. From villain deaths to losing a family member, these are storylines that Disney keeps presenting to the audience. But why is that? In this paper I am conduct a critical content analysis to find how the main characters of Brother Bear (2003) and Big Hero 6 (2014) responds to death. I investigate how maturation and hegemonic masculinity are represented in the narrative, especially in relation to the character’s experiences of grief. First, I explore how maturation and hegemonic masculinity are represented in the films, then I discuss how these factors are focalized through the experience of grief. I argue that both Brother Bear and Big Hero 6 use trauma narratives to challenge hegemonic masculinity and catalyse maturation.