Hvordan har covid-19 pandemien påvirket radiografstudenters praksis i konvensjonell røntgen - og hvilken innvirkning har det på ferdighetsnivået til studentene?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007634Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål: Hensikten med studien er å undersøke om radiografstudenter mangler kunnskap, ferdigheter og kompetanse i praktisk radiografi som følge av koronarelaterte begrensninger i praksis. Temaet er nytt og særdeles aktuelt å undersøke for å sikre god kvalitet på studiet for de kommende kullene dersom pandemien skulle vedvare, eller om det skulle oppstå lignende krisesituasjoner som påvirker studieforløpet.
Metode: Dette er et retrospektivt tverrsnittstudie. Det ble sendt ut to elektroniske spørreskjema; ett til 168 radiografstudenter og ett til praksisveiledere ved 10 sykehus. Studenter og veiledere hadde tilhørighet til alle seks radiografutdanninger i Norge. Spørreskjemaet til studentene var i hovedsak kvantitativt, mens spørreskjema til veilederne var i hovedsak kvalitativt og skulle åpne for kunnskap og innspill fra praksisfeltet.
Resultater: 88 (52%) radiografstudenter og 26 praksisveiledere ble inkludert i studien. Alle norske radiografutdanninger er representert i studiet. Studien viser at studentene i størst grad var forberedt på samarbeidsevne og kommunikasjon, og minst på profesjonsidentitet. Veilederne vurderte studenters samarbeidsevne og evne til refleksjon som litt bedre enn hos studentkull fra før pandemien, og kommunikasjon, profesjonsidentitet og teoretisk kunnskap som litt dårligere/dårligere. De mest dominerende restriksjonene studentene opplevde, omhandlet antallsbegrensning. Flertallet (61%) av studentene opplevde et litt redusert/redusert læringsutbyttet i praksis under pandemien. 58% av studentene føler seg i stor/svært stor grad forberedt på arbeidslivet etter praksis. Flertallet av veilederne (58%) hadde godt nok vurderingsgrunnlag av studentene ved endt praksis.
Konklusjon: Resultatet viser at utdanningsinstitusjonene som har gjort flest koronarelaterte endringer er de samme som har oppnådd lavest læringsutbytte i praksis. Det er studentene ved de større byene som har blitt hardest rammet av restriksjonene. Likevel har veilederne hatt godt nok vurderingsgrunnlag og studentene mener at de er godt forberedt for arbeidslivet.
Nøkkelord: Covid-19; radiography students; clinical supervisor; clinical placement x-ray; learning outcomes; quality of education Purpose: The purpose of the study is to investigate whether radiography students lack knowledge, skills and competence in practical radiography as a result of corona-related limitations in practice. The topic is new and particularly relevant to investigate to ensure good quality of learning for the coming students if the pandemic should persist, or if similar crisis situations should arise that affect the course of study.
Method: This is a retrospective cross-sectional study. Two electronic questionnaires were sent out: one for 168 radiography students and one for practice supervisors at 10 hospitals. Students and supervisors belonged to all six radiography programs in Norway. The questionnaire for the students was mainly quantitative, while the questionnaire for the supervisors was mainly qualitative and designed to provide insight and knowledge from the field of practice.
Results: 88 (52%) radiography students and 26 practice supervisors were included in the study. All Norwegian radiographer educations are represented in the study. The study shows that the students were best prepared for collaboration and communication, and least prepared for professional identity. The supervisors assessed students' ability to cooperate and ability to reflect as slightly better compared to earlier cohorts. As for communication, professional identity and theoretical knowledge the supervisors assessed the students’ ability as slightly worse/worse. The most dominant restrictions experienced by the students was social distancing. The majority (61%) of the students experienced a slightly reduced/reduced learning outcome in practice during the pandemic. 58% of the students feel much/very much prepared for work after practice. At the end of the clinical placement the majority of the supervisors (58%) reported that they had enough observations to make an assessment of the students.
Conclusion: The results show that the educational institutions that have made the most corona-related changes are also the ones that have achieved the lowest learning outcomes in practice. It is the students in the larger cities who have been most affected by the restrictions. Nevertheless, the supervisors have had enough observations to make an assessment and the students believe that they are well prepared for working life.
Keywords: Covid-19; radiography students; clinical supervisor; clinical placement x-ray; learning outcomes; quality of education