Kunnskapsdeling i tverrfaglige team
Abstract
Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Viforsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremmekunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten er å opparbeide en dypereforståelse knyttet til hvordan arbeidsplasser kan sikre kunnskapsdeling mellom deansatte i virksomheten. Sentrale teoretiske perspektiver som blir diskutert er degrunnleggende prosessene bak kunnskapsdeling, hvor kunnskapsdeling skjer påarbeidsplassen og hvordan team jobber sammen. Vi har gjennomført en kvalitativcasestudie og empirien er basert på ti unike intervjuer fra ansatte i casebedriften. Medutgangspunkt i empirien har vi definert ulike kategorier som har lagt et grunnlag forvidere diskusjon og analyse. Vi finner at det er ulike forhold som er med på å hemmeeller fremme kunnskapsdeling i tverrfaglig teamarbeid. Noen forhold i denne studienviser seg å kunne tydelig defineres som å hemme eller fremme kunnskapsdeling. Andreforhold anser vi å være mer utfordrende å definere som hemmende eller fremmende.
Vi finner blant annet at forhold som fremmer kunnskapsdeling i tverrfaglige team ertilgang på flere møtearenaer og praksisfellesskap, dynamiske roller og ulik fagbakgrunn.Videre ser vi at de ansattes indre ønske om å levere gode sluttprodukter bidrar tilkunnskapsdeling for å øke kvaliteten på produktene de jobber med. Spredt lokasjon er etannet forhold informantene trekker frem i forbindelse med kunnskapsdeling. Dette er etforhold vi finner vanskelig å plassere som enten hemmende eller fremmende, da detavhenger av perspektivet informantene forteller fra. Ser vi på hva som kan tolkes somhemmende forhold for kunnskapsdeling viser funnene at usikkerhet knyttet til hva oghvor kunnskap bør deles står sentralt. Videre ser vi at det grunnleggende behovet for ådele kunnskap, som for eksempel fordi arbeidsoppgavene er standradiserte ogrutinebaserte, også er et forhold som kan tolkes å hemme kunnskapsdeling nettopp fordibehovet ikke er der. Det er flere forhold som diskuteres og analyseres underveis ioppgaven. This master's thesis has focused on knowledge sharing in interdisciplinary teams. We tryto take a closer look at the features that can contribute to inhibiting or promotingknowledge sharing in interdisciplinary teams. The purpose is to develop a deeperunderstanding of how workplaces can ensure knowledge sharing between the employeesin the company. Central theoretical perspectives that are discussed are the basicprocesses behind knowledge sharing, where knowledge sharing takes place in theworkplace, and how teams work together. We have conducted a qualitative case studyand the empirical data is based on ten unique interviews with employees in the casecompany. Based on the empirical data, we have defined various categories that have laida foundation for further discussion and analysis. We find that there are various featuresthat help inhibit or promote knowledge sharing in interdisciplinary teamwork. Somefeatures in this study turn out to be clearly defined as inhibiting or promoting knowledgesharing. We consider other features to be more challenging to define as inhibiting orpromoting.
We find, among other things, that features that promote knowledge sharing ininterdisciplinary teams are access to several meetings and communities of practice,dynamic roles, and different professional backgrounds. Furthermore, we see that theemployees' inner desire to deliver good end products contributes to knowledge sharingto increase the quality of the products they work with. Scattered location is anotheraspect the informants point out in connection with knowledge sharing. This is a featurewe find difficult to place as either inhibiting or promoting, as it depends on theperspective of the informants. If we look at what can be interpreted as inhibitingconditions for knowledge sharing, the findings show that uncertainty related to what andwhere knowledge should be shared is central. Furthermore, we see that the need toshare knowledge, due to standardized and routine-based work tasks, is also a featurethat can be interpreted to inhibit knowledge sharing because the need is not there. Thereare several issues that are discussed and analyzed during the thesis.