Show simple item record

dc.contributor.advisorAnne Grethe Aune
dc.contributor.advisorGunhild Brørs
dc.contributor.authorUne Adeline Haugen
dc.date.accessioned2022-07-21T17:19:53Z
dc.date.available2022-07-21T17:19:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:48374291
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007601
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn Denne studien baserer seg på et oppdrag fra ledelsen ved en medisinsk avdeling på et universitetssykehus. Oppdraget var å undersøke sykepleiernes erfaringer med å gi informasjon til pasienter digitalt istedenfor ved hjelp av brosjyrer. Informasjon er en rett pasient har, og sykepleier spiller en viktig rolle i å informere pasienten. Informasjon bidrar til å trygge pasienten, og gir en bedre forutsetning for å ta del i egen sykdom og behandling. Det igjen gir bedre forutsetning for å ivareta helsen på best mulig måte, som er med å forebygge nye sykehusinnleggelser. Metode Studien var et samarbeid mellom sykepleierutdanningen ved NTNU, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, og en medisinsk avdeling ved et universitetssykehus. Studien var kvalitativ, og baserte seg på fem individuelle intervju med sykepleiere som alle hadde pasientrettet kontakt i avdelingen. Analysen av dataene er inspirert av Malteruds strategi for analyse av kvalitative data. Resultat Gjennom analysen av intervjuene kom det frem at sykepleierne foretrekker å gi informasjon ved hjelp av brosjyrer. Sykepleiernes erfaringer kan oppsummeres i fire hovedkategorier: utfordringer med den digital helsekompetanse, tilgjengeligheten, pasientgruppen og avdelingskulturen. Konklusjon Resultatene og diskusjonen viser at sykepleierne overveiende opplever utfordringer med digital pasientinformasjon. Det er noe nytt for sykepleierne og pasientene. Pasientgruppen på avdelingen gjør det til en ekstra utfordring. For å henvise til digital nettside er det viktig sykepleierne får noen faste sider de kan henvise og forholde seg til. Det å gi informasjon digitalt fungerer godt som supplement til brosjyrer, og vil med tiden kunne taes mere og mere i bruk.
dc.description.abstractAbstract Background This study is based on a request from the management at a medical unit on a university hospital. The request was to investigate the nurse´s experiences of providing information to patients digitally instead of using paper. Information is a right the patient has, and the nurse “spiller” an important role in informing the patient. Information helps to secure the patient and provides a better prerequisite for taking part in one’s own illness and treatment. This turn provides a better precondition for safeguarding health in the best possible way, which helps to prevent new hospital admissions. Method This study was a collaboration between the nurse education- program at NTNU, ISM and a medical unit at a university hospital. The study was qualitative and based upon five individual interviews with nurse who all had patient-oriented contact in department. The analysis was inspired by Malterud´s strategy for analysis of qualitative data. Results Trough the analysis of the interviews, it emerged that the nurses prefer to provide information using paper. The nurses’ experiences can be summarized in four main categories: challenges with the digital health competence, accessibility, the patient group, and the unit culture.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTema: Digital informasjon til pasienter med hjerteinfarkt Hva er sykepleiernes erfaringer med å gi digital informasjon til pasienter?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record