dc.description.abstract | Tittel
Tilrettelegging for barn med ASD i friminutt.
Formål
Å finne ut hvordan barn med ASD kan bli inkludert i friminutt ved å bruke ulike tilretteleggingsmetoder.
Problemstilling
Hvordan kan man tilrettelegge for at barn med ASD blir sosialt inkludert i friminutt?
Metode
Denne bacheloroppgaven bruker de fem stegene i en scoping review hvor det er identifisert, vurdert og valgt ut seks artikler som kan svare på problemstillingen. Vi har anvendt ergoterapeutisk teori for å diskutere resultatene fra artiklene.
Resultat
De ulike artiklene bruker forskjellige intervensjonsmetoder for å skape sosial inkludering for barn med ASD i friminutt. De fleste av artiklene fremviste positive resultater ved intervensjonene, selv om det var noen avvik.
Konklusjon
Ved gjennomgang av forskningsartiklene har vi identifisert tre ulike tilretteleggingsmetoder for å inkludere barn med ASD i friminutt. Den første metoden handlet om å lære barn med ASD sosiale ferdigheter. Den andre metoden engasjerer medelevene til å inkludere barna med ASD i friminuttaktiviteter. Siste metode handler om at fasilitatorer skal tilrettelegge aktivitetene i friminutt, slik at barna med ASD har mulighet for å delta.
Nøkkelord
Barn med ASD, tilrettelegging, sosial inkludering, og friminutt. | |