Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Annepetra Røkke.
dc.contributor.authorRøtvei, Ane.
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:51Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:33594948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007091
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette masterprosjektet er skrevet ved Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet i Trondheim ved grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn. Studiens formål er å undersøke hvordan lærere på ungdomstrinnet legger til rette for mestringsopplevelser gjennom undervisning i uterommet. Hensikten med denne studien er dermed å bidra med økt kunnskap på kroppsøvingsfeltet, og gjøre kroppsøvingslærere mer bevisst på hvordan mestringsopplevelser kan oppstå og hvordan man kan ta i bruk uterommet for å styrke både faglig og sosial læring. Masterprosjektets teoretiske grunnlag bygger på Banduras teori om mestringsforventning, selvbestemmelsesteorien og teori om mestringsorientert læringsklima. I lys av disse teoriene vil masterprosjektet ta for seg relevante faktorer som spiller inn på elevenes mestringsopplevelser. Videre skal dette knyttes opp mot undervisning i uterommet, og fordeler ved å ta i bruk utendørs undervisning hovedsakelig i kroppsøving, men også i andre fag. For å besvare problemstillingen er det blitt tatt i bruk en kvalitativ forskningstilnærming, hvor det er gjennomført fire individuelle intervjuer av fire kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet. Innsamlet datamateriale ble analysert gjennom en seks-trinns modell innenfor tematisk analyse. Masterprosjektet viser at lærerne anser faktorene relasjoner, variasjon og tilpasset undervisning som viktige for at elevene skal kunne få gode mestringsopplevelser gjennom skolegangen. Det kommer også fram at uterommet byr på gode muligheter for å både variere undervisningen og bygge gode relasjoner på en annen arena enn i klasserommet. Flere av informantene hevder også at tilpasning av undervisningen lett kan gjøres i uterommet, da utendørs undervisning byr på flere muligheter enn innendørs. Det vektlegges også at elevene opplever mindre sammenligning når undervisningen foregår utendørs, da dette minsker synligheten av hva som foregår av læring rundt de andre elevene. På bakgrunn av funn og diskusjon kommer det tydelig fram at informantene vektlegger faktorene relasjonsbygging, variasjon av undervisningsmetoder og tilpasset undervisning som sentrale for hvordan elevene skal kunne oppleve mestring. Alle informantene viser til enighet om at uterommet i større grad bør bli benyttet i undervisningen, da dette er et fint virkemiddel for både sosial og faglig læring. Nøkkelord: selvbestemmelsesteorien, mestringsforventning, self-efficacy, mestringsorientert læringsklima, ungdomsskole, kompetanse, ungdomsskolelærer, uterommet, utendørs undervisning, grunnleggende psykologiske behov.
dc.description.abstractThis is a master thesis in physical education, written at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim. The purpose of this study was to investigate how teachers at secondary school facilitate the experience of self-efficacy through teaching in an outdoor space. Thus contributing to increased knowledge in the field of physical education. As well as increased awareness among physical education teachers about how self-efficacy can be improved in children whilst using the outdoor space to strengthen social learning. The theoretical basis of the master’s project is based on Bandura's theory of self-efficacy expectation, the theory of self-determination, and the theory of mastery-oriented learning climate. In light of these theories, the master’s project addresses relevant factors that affect students' self-efficacy. Furthermore, this should be linked to teaching in an outdoor space, and the advantages of using outdoor teaching mainly in physical education, but also in other subjects. To answer the thesis, a qualitative approach was used, where four individual interviews were conducted with four physical education teachers at the secondary school level. The collected data material was analysed through a six-step model within a thematic analysis. This master's project shows that the teachers consider relationships, variation, and adapted teaching as important for the students to be able to have good self-efficacy experiences through education. It also emerges that the outdoor space offers good opportunities both to vary the teaching and build good relationships in a different arena than in the classroom. Several of the informants also claim that adaptation of the teaching can easily be done in the outdoor space, as outdoor teaching offers more opportunities than indoors. It is also emphasized that the pupils experience less comparison when the teaching takes place outdoors, as this reduces the visibility of what is going on with learning around the other pupils. Based on findings, it is clear that the informants emphasize the factors of relationship building, variation of teaching methods and adapted teaching as central to how students should be able to experience self-efficacy. All the informants agree that the outdoor space should be used to a greater extent in teaching, as this is a good tool for social learning. Key words: The self-determination Theory, self-efficacy, mastery-oriented climate, competence, secondary school, teachers, outdoor education, basic psychological needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMestringsopplevelser i uterommet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel