Show simple item record

dc.contributor.advisorLars-Erik Borge
dc.contributor.authorAndreas Jakobsen Rosendal
dc.contributor.authorMarkus Dahl Ystenes
dc.contributor.authorMathias Saksvik Baar
dc.date.accessioned2022-07-19T17:22:16Z
dc.date.available2022-07-19T17:22:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112090681:112098533
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007022
dc.description.abstractStadhavet er et beryktet farvann med krevende bølgeforhold store deler av året. Dette har negative virkninger for blant annet fiskerinæringen som er flittig bruker av havområdet. Med en skipstunnel gjennom Stadhalvøya, vil skipsleia mellom Stavanger og Molde være relativt skjermet. Ved bruk av tidligere samfunnsøkonomiske analyser og trafikkdata hentet fra Kystverket, studerer vi den fremtidige effekten brønnbåter vil få av Stad skipstunnel. Brønnbåter er spesialfartøy som transporterer hovedsakelig levende laks og ørret over lengre avstander. Vi konsentrer oss hovedsakelig om besparelser i vente- og reisetid, drivstofforbruk og CO2-utslipp. I analysedelen fant vi spesifikke tall på de overnevnte faktorene. Vi skildrer også effektene på klimakvoter, fiskekvaliteten og slitasje på fartøyene. Virkningene av Stad skipstunnel er, ikke overraskende, ensidig positive. Vi kommer frem til besparte kostnader i antall kroner, som vi diskonterer for å kunne si noe om de positive virkningene i fremtiden.
dc.description.abstractStadhavet is a notorious sea area with demanding wave conditions most of the year. This has negative effects for, among others, the fishing industry, which is a diligent user of the sea area. With a ship tunnel through Stadhalvøya, the shipping lane between Stavanger and Molde will be relatively sheltered. Using previous economic analyzes and traffic data obtained from the Norwegian Coastal Administration, we study the future effect well boats will get of the Stad ship tunnel. Well boats are special vessels that transport mainly live salmon and trout over long distances. We mainly focus on savings in waiting- and traveling time, fuel consumption and CO2 emissions. In the analysis section, we find specific numbers on the factors mentioned above. We also describe the effects on climate quotas, fish quality and damage on the vessels. The effects of the Stad ship tunnel are, not surprisingly, just positive. We find saved costs in NOK´s, which we calculate to present value in order to describe the positive effects in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke virkninger vil bruk av Stad skipstunnel ha for brønnbåter?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record