Show simple item record

dc.contributor.advisorSimilä, Wenche Ann
dc.contributor.authorSommerud, Marie Louise Aall
dc.date.accessioned2022-07-19T17:20:52Z
dc.date.available2022-07-19T17:20:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:46963208
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006949
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Dødsangsten blir mer og mer synlig gjennom sykepleiestudiet for studentene, men undervisningen om holdninger til døden og døende pasienter er manglende. Enda mer mangelfull er undervisning om barn som dør. Unge og uerfarne sykepleiere møter uventede reaksjoner de ikke har grunnlag for å håndtere som kan føre til bagatellisering av egne følelser. Et resultat av dette kan være uhelse og redusert evne til å gi omsorg. Hensikt: Oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan unge og uerfarne sykepleiere kan mestre egne følelser og gi omsorg til barn ved livets sluttfase. Derav er målet med oppgaven å besvare følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har sykepleier med omsorg for barn i livets sluttfase?» Metode: En litteraturstudie som tar for seg åtte utvalgte forskningsstudier. Kunnskap er supplert med relevant pensumlitteratur fra sykepleiestudiet, relevante fagartikler samt nyheter. Resultat: Det ble avdekket at sykepleiers evne til å gi omsorg til det døende barnet påvirkes av mangel på utdanning. Funnene indikerte og et behov for at unge og uerfarne sykepleiere bør anvende mestringsstrategier som samtalegrupper og kollegastøtte for å ivareta egen helse. Konklusjon: Unge og uerfarne sykepleiere blir emosjonelt belastet av et barns død. Det bør legges mer vekt på død og omsorg til døende gjennom sykepleiestudiet. Funn viser til en klar sammenheng mellom erfaring og mestring av omsorg til barn ved livet sluttfase. Nøkkelord: Sykepleier, erfaring, barn og livets sluttfase
dc.description.abstractBackground: The fear of death becomes more and more visible through the nursing study for the students, but the education to death and dying patients is lacking. Even more deficient is the education of dying children. Young and inexperienced nurses encounter unexpected reactions they have no basis for dealing with that can lead to trivialization of their own feelings. A result of this may be ill health and reduced ability to provide care. Purpose: The thesis aims to investigate how young and inexperienced nurses can master their own emotions and provide care for children at the end of life. Hence, the goal of the assignment is to answer the following problem: "What experiences does a nurse have with caring for children in the end-of-life phase?" Method: A literature study that addresses eight selected research studies. Knowledge is supplemented with relevant pensum literature from the nursing study, relevant professional articles and news. Result: It was revealed that the nurse's ability to provide care for the dying child is affected by a lack of education. The findings also indicated a need for young and inexperienced nurses to use coping strategies such as discussion groups and peer support to take care of their own health. Conclusion: Young and inexperienced nurses are emotionally burdened by the death of a child. More emphasis should be placed on death and care for the dying through the nursing study. Findings point to a clear connection between experience and mastery of caring for children at the end-of-life stage. Keywords: Nurse, experience, children and the end of life
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleErfaringer med osmorg til barn i livets sluttfase - Et sykepleieperspektiv
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record