Show simple item record

dc.contributor.advisorAune, Anne Grethe
dc.contributor.authorRønning, Guro
dc.date.accessioned2022-07-19T17:19:24Z
dc.date.available2022-07-19T17:19:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:46723817
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006870
dc.description.abstractSammendrag Introduksjon Det er i dag en rivende utvikling innen digitalisering av helsesektoren, og digital pasientinformasjon er blant dette. En medisinsk avdeling ved et universitetssykehus har hatt en glidende overgang fra papir til digital pasientinformasjon på sin nettside. Del av målgruppen i avdelingen er hjerteinfarktpasienter. Sykepleierne har en viktig rolle for formidling og tilrettelegging av denne pasientinformasjonen. Studien belyser dermed erfaringer som pasienter med hjerteinfarkt har med overgangen fra papir til digital pasientinformasjon, fra et sykepleieperspektiv. Det baseres på et oppdrag fra den medisinske avdelingen. Metode Studien er et samarbeidsprosjekt mellom sykepleierutdanningen ved NTNU og den medisinske avdelingen. Det ble benyttet en kvalitativ metode med fem individuelle, semistrukturerte intervjuer av sykepleiere ved den medisinske avdelingen. Analysen tok utgangspunkt i Malterud sin systematiske tekstkondensering, med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Resultater Resultatene viser ulike erfaringer hjerteinfarktpasientene kan ha med overgangen fra papir til digital pasientinformasjon, sett fra sykepleierne. De ble sammenfattet til fire hovedkategorier; e-helsekompetanse, avdelingskultur, kvalitet- og pasientsikkerhet og tilgjengelighet, med ytterligere 12 subkategorier. Konklusjon Ifølge sykepleierne kan hjerteinfarktpasienter erfare overgangen fra papir til digital pasientinformasjon som utfordrende. Pasientenes erfaringer kan påvirkes av faktorene e-helsekompetanse, avdelingskultur, endringsarbeid, kvalitet- og pasientsikkerhet og tilgjengelighet. De kan være viktig for en vellykket overgang. Digital pasientinformasjon oppleves ikke alltid som tilstrekkelig, og behov for pasientinformasjon på papir vil fortsatt være til stede. Utfordringene rundt digital pasientinformasjon bør anerkjennes og utvikles. Digital pasientinformasjon har imidlertid bydd på nyttige og fremtidsorienterte muligheter. Sykepleierne bør fortsatt vurdere og tilpasse for bruken av det. Nøkkelord: Digitalisering, digital pasientinformasjon, papir, hjerteinfarktpasienter, sykepleiere, overgang
dc.description.abstractAbstract Introduction Today there is a rapid development in digitalisation of the health sector, and digital patient-information is among this. A medical unit at a university hospital has had a smooth transition from paper to digital patient-information on its website. Part of the target group in the unit is myocardial infarction patients. The nurses have an important role in conveying and facilitating this patient-information. Therefore, this study sheds light on the experiences that patients with myocardial infarction have with the transition from paper to digital patient-information, from a nursing-perspective. It is based on an assignment from the medical unit. Method The study is a collaborationproject between the nurse education-program at NTNU and the medical unit. A qualitative method was used, with five individual, semi-structured interviews of nurses at the medical unit. The analysis was based on Malterud's systematic text condensation, with a phenomenological and hermeneutic approach. Results The results show different experiences myocardial infarction patients may have with the transition from paper to digital patient-information, seen from the nurses. They were summarized into four main categories; ehealth literacy, unit-culture, quality and patient safety and accessibility, with further 12 subcategories. Conclusion According to the nurses, myocardial infarction patients may experience the transition from paper to digital patient-information as challenging. Patients' experiences can be influenced by the factors e-health competence, unit-culture, change, quality and patient safety and accessibility. They can be important for a successful transition. Digital patient-information is not always perceived as sufficient, and the need for patient-information on paper will still be present. The challenges of digital patient-information should be recognized and developed. However, digital patient-information has offered useful and future-oriented possibilities. The nurses should continue to consider and adapt for its use. Keywords: Digitalisation, digital patient-information, paper, myocardial infarction patients, nurses, transition
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra papir til digital pasientinformasjon - en kvalitativ studie
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record