«Hvordan kan ansatte med helse- og sosialfaglige utdanninger bidra til å fremme god psykisk helse til elever på videregående skole?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006287Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1312]
Sammendrag
Sammendrag
Tittel: Hvordan kan ansatte med helse- og sosialfaglig utdanning bidra til å fremme god psykisk helse til elever på videregående skole?
Det er i de siste årene blitt rapportert en økning av psykiske plager blant elever på den videregående skolen, og stadig flere ungdommer rapporterer å ikke trives på skolen. Her har skolen har et viktig ansvar i å legge til rette for å fremme et godt og inkluderende psykososialt læringsmiljø som ivaretar god psykisk helse, trygghet og sosial tilhørighet. Systemrettet tverrfaglig samarbeid vil anses som nødvendig for å ivareta og fremme et godt psykososialt læringsmiljø, der ansatte med helse- og sosialfaglig kompetanse, herunder vernepleieren kan bidra i denne utviklingen.
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan ansatte med helse- og sosial faglig kompetanse kan bidra til å fremme god psykisk helse til elever på videregående skole. Metoden i denne studien bygger på fem litteraturstudier med vitenskapelig forskning for å belyse problemstillingen i lys av teori og relevant forskning. De fem vitenskapelige artiklene viser funn som danner grunnlaget for temaene som drøftes i diskusjonsdelen: 1. Hjelpesøkende barrierer. 2. Risikofaktorer for psykisk uhelse. 3. manglende skoletilknytning og tillit til skolens ansatte. 4. Tverrfaglig samarbeid.
Hovedfunn fra denne studien viser til at barrierer for å søke hjelp er forbundet med stigma og manglende skoletilknytning. Elever som allerede befinner seg i risikogrupper er mer motvillige for å søke hjelp for sine psykiske plager. Vernepleierfaglig arbeid innebærer å kunne identifisere elever med behov for ekstra oppfølging, bryte ned barrierer som hindrer elevens deltakelse, og legge til rette for elevmedvirkning. Det kan forventes at skolens ansatte arbeider tverrfaglig i team for å forebygge psykisk uhelse og at det gis plass til utdanninger med helse – og sosialfaglig kompetanse
Nøkkelord: Psykisk helse, videregående skole, ansatte med helse- og sosialfaglig utdanning, vernepleier Summary
Title: How can employees with health and social work education contribute to promote good mental health for students in upper secondary school
In recent years, there has been an increase in mental illness among upper secondary school students, and several young people are reporting that they do not thrive in school. The school has an important responsibility in facilitating a good and inclusive psychosocial learning environment that maintains good mental health, security, and social affiliation to students. System-oriented interdisciplinary collaboration will be necessary to maintain and promote a good psychosocial learning environment, where employees with health and social competence, including the social worker, can contribute to this development.
The purpose of this study is to investigate how employees with health and social skills can contribute to promote good mental health to students in upper secondary school. The method in this study is based on five literature studies with scientific research to shed light on the problem in the light of theory and relevant research. The five scientific articles show findings that form the basis for the topics discussed in the discussion section: 1. Help-seeking barriers. 2. Risk factors for mental health. 3. lack of school affiliation and trust in school staff. 4. Interdisciplinary collaboration.
Main findings from this study indicate that barriers to seeking help are associated with stigma and lack of school affiliation. Those who are already in risk groups are more reluctant to seek help for their mental illness. The social educator has skills in being able to identify students in need of follow-up, break down barriers that prevent the student's participation, and facilitate student participation. It can be expected that the school's employees work interdisciplinary in teams to prevent mental health and that space is provided for educations with health and social competence.
Keywords: Mental health, upper secondary school, employees with health and social work education, social work
Keywords: Mental health, upper secondary school, employees with health and social work education, social work