Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElisabeth Witsø, Aud
dc.contributor.authorUlriksen, Einrik.
dc.date.accessioned2022-07-16T17:22:43Z
dc.date.available2022-07-16T17:22:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:46964525
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006251
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Alternativ kommunikasjon i normalpopulasjons-klasserom Introduksjon/bakgrunn: ASK brukere blir av og til sendt til spesialskoler, eller segregert i spesialklasser, eller hjemme skolert. Vi skal se på hjelper-rollen, barnet med ASK, deres foreldres ønsker, og hvordan dette fungerer. Det har vært lite norsk forskning på området og samtlige artikler anbefaler mer. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse ASK brukere og deres fortjenester eller ulemper med å være i ett blandet klasserom med normalutviklede barn, sett fra forskjellige gruppers perspektiver. Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie, som har innhentet 5 vitenskapelige fagfellevurderte artikler og annen litteratur. Resultat: Alle artiklene inkludert i oppgaven hadde nyttige funn angående ASK-brukere, deres støtteapparater og effektivitet i bruk. Fem tema ble identifisert: Inkludering, sosialisering, kunnskap, opplæring og koordinering av tjenester. Konklusjon: Kunnskap, sosialisering, opplæring, inkludering og koordinering er alle veldig viktig for at barnene skulle kunne vokse i sine evner til å kommunisere, spesielt når det er ett ASK-verktøy i bildet. Bedre opplæring og koordinering av denne typen tjeneste trengs for at verktøyet skal gjøre det å kommunisere enklere. Nøkkelord: ASK, barn, Klasserom, sosial, nettverk, læring, utbytte og inkludering
dc.description.abstractSummary Title: Alternative communication in a classroom mixed with normal developed children. Introduction/background: AAC-users are sometimes sent to special schools, or are segregated into special classrooms, or are home schooled. We are taking a look at the supporting roles, AAC-using children, their parents’ wants and how this is working right now. There has been little Norwegian research in this area, and all papers included here recommend further study. Purpose: The purpose of this study is to illuminate AAC-users and their benefits or otherwise by being in a mixed classroom with other normally developed children, seen from different perspectives from different groups. Method: This study is a literature study, that has collected five research papers and other relevant literature Result: All articles included in this study had useful information about AAC-users, their support-apparatus and their efficacy in use. Five themes were identified: Inclusion, socializing, knowledge, training and coordination of services. Conclusion: Knowledge, socializing, training, inclusion and coordination are all very important for the children to grow into their abilities to communicate, especially when there is an AAC-tool in the picture. Better training and coordination of services of this kind is needed for the tool to make communication easier. Keywords: AAC, children, classroom, social, network, learning, gain and inclusion
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAlternativ kommunikasjon i normalpopulasjons-klasserom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel