Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvseth, Lise Tevik
dc.contributor.authorMartinsen, Trond Einar.
dc.date.accessioned2022-07-16T17:22:39Z
dc.date.available2022-07-16T17:22:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:46820703
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006246
dc.description.abstractTittel: Inkludering av elever med utviklingshemming i skolen og vernepleiers bidrag for god inkludering. Introduksjon/bakgrunn: Temaet inkludering av utviklingshemmede i skolen har over en lengre periode vært preget av tradisjonelle holdninger, ekskludering og stigmatisering. I løpet av de senere årene har det blitt lagt mer fokus og viet mer oppmerksomhet til temaet, hvordan det kan tilrettelegges for en forsvarlig og god opplæring gjennom inkludering av elever med utviklingshemming i skolen. Hensikt: Formålet med oppgaven er å gi vernepleieren kunnskap om hvordan tilrettelegging og individuell oppfølgning vil kunne bidra til god inkludering av elever med utviklingshemming i skolen. Metode: Oppgaven benytter seg av litteraturstudie som metode, og undersøker fem ulike forskningsartikler, samt annen relevant teori og litteratur. Resultat: De fem artiklene studien tar for seg ga alle funn om tilrettelegging for god inkludering av elever med forskjellige funksjonsnedsettelser. Resultatene i artiklene dannet et grunnlag for fem tema diskutert i oppgaven: 1. Lærer og tjenesteyters rolle, 2. Behov for individuell oppfølgning og tilrettelegging, 3. Deltakelse i klasserommet og ordinær undervisning, 4. Behov for kompetanse og 5. Skolens organisering og inkludering. Konklusjon: Kompetanse hos tjenesteytere og lærere, sosial deltakelse, gode relasjoner, rette holdninger, gode tilnærminger og høyere forventninger vurderes som essensielt for at elevene skal oppleve god inkludering i skolen. Dette bidrar til at tilretteleggingen gjennomføres slik at den møter elevens behov og forutsetninger. Innsikt i elevers erfaring og kompetanseheving vil kunne bidra til bedre beslutningstaking som ikke går på bekostning av inkludering. Bruk av spesialundervisning og individuell oppfølgning anses som nødvendig for at elevene skal få et tilstrekkelig og forsvarlig opplæringstilbud. En balanse mellom intervensjon fra profesjonelle og elevers egenutforskning ser ut til å bidra til mindre barrierer og negative responser fra miljøet, slik at elever med utviklingshemming opplever god inkludering i skolen.
dc.description.abstractTitle: Inclusion of students with developmental disabilities in school and intellectual disability nurse’s contributions for good inclusion. Introduction / background: The theme of inclusion of people with developmental disability in school has for a long time been characterized by traditional attitudes, exclusion and stigma. In recent years, more focus and attention has been given to the topic how to facilitate for good education through the inclusion of students with developmental disabilities in school. Method: Literature studies has been used as a method and examines five different research articles, as well as other relevant theory and literature. Result: The five articles the study addresses gave all findings on facilitating good inclusion of students with various disabilities. The results in the articles formed a basis for five topics discussed in the thesis: 1. The role of teacher and service provider, 2. Need for individual follow-up and facilitation, 3. Participation in the classroom and ordinary teaching, 4. Need for competence and 5. School organization and inclusion. Conclusion: Competence among service providers and teachers, social participation, good relationships, right attitudes, good approaches and higher expectations are considered essential for students with disabilities to experience good inclusion in school. This contributes to the facilitation, so it meets the student's needs and prerequisites. Insight into students' experience and competence development will be able to contribute to better decision-making that does not come at the expense of inclusion. The use of special education and individual follow-up is considered necessary for the pupils to receive an adequate and sound educational offer. A balance between intervention from professionals and students' own exploration seems to contribute to less barriers and negative responses from the environment, so students with developmental disabilities experience good inclusion in school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInkludering av elever med utviklingshemming i skolen. Vernepleiers bidrag for god inkludering.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel