Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstvik, Jørn
dc.contributor.authorHaugen, Sunniva
dc.date.accessioned2022-07-16T17:22:37Z
dc.date.available2022-07-16T17:22:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:52294202
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006245
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Sammenhengen mellom ASK og kommunikasjonsevne – og dens påvirkning på sosialisering og inkludering. Introduksjon/bakgrunn: Alternativ og supplerende kommunikasjon blir stadig mer utbredt og tatt i bruk hos mennesker med Down syndrom, blant annet for å øke sosialisering og inkludering for de med talevansker. ASK kommer i mange ulike former, og må tilpasses til den enkelte for å øke kommunikasjonsevnen til personen. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan ASK må tilpasses enkeltindividet, og dermed hvilken påvirkning kommunikasjonsverktøyene har på deres liv. Metode: I oppgaven har litteratursøk blitt brukt som metode. Som følge av dette har det blitt utvalgt fem forskningsartikler som skal bidra med å besvare problemstillingen i samsvar med relevant teori. Resultat: Alle artiklene inkludert i oppgaven viser til at ASK har en positiv påvirkning på menneskers språkutvikling og kommunikasjonsevne. I resultatdelen kommer det frem tre hovedtema som ble fokusert på videre i oppgaven. Disse temaene er: 1) Sosialisering, 2) Inkludering og 3) Kommunikasjonsevne og språkutvikling. Konklusjon: Artiklene inneholder studier som baseres på bruk av mange ulike kommunikasjonsverktøy. På tvers av studiene viser det seg at ASK har en betydelig innvirkning på hvordan barn og unge med Down syndrom evner å kommunisere med andre mennesker – med hovedvekt på mennesker utenfor familie og nærmeste relasjoner. Bruk av ASK påvirker deltakernes selvtillit over egen kommunikasjon, og bidrar til at det blir enklere å danne sosiale relasjoner og bli inkludert blant jevnaldrende. Nøkkelord: Down syndrom, alternativ og supplerende kommunikasjon, kommunikasjonsevne, utvikling og hjelpemiddel. Antall ord: 7450
dc.description.abstractAbstract Title: The relationship between AAC and communication skills – and how it affects socializing and inclusion. Introduction/background: Augmentative and alternative communication is frequently being more used by people with Down syndrome, for example to increase socializing and inclusion. AAC comes in many varieties and must be adapted to the individual to enhance their ability to communicate. Purpose: The purpose is to evaluate how AAC must be adapted to the individual, and thus what impact the communication tools have on their lives. Method: The method used in this assignment is literature studies. As a result of this, five research articles have been selected to help answer the problem in accordance with relevant theory. Results: All the articles included indicate that AAC has a positive impact on people's language development and communication skills. The results present three main topics that were focused on. These topics are: 1) Socialization, 2) Inclusion and 3) Communication skills and language development. Conclusion: The articles contain studies based on the use of many different communication tools. Across the studies, it turns out that AAC has a significant impact on how children and young people with Down syndrome are able to communicate with other people – mainly with people outside the family and close relationships. The use of AAC affects the participants' confidence over their own communication and contributes to making it easier to form social relationships and be included among peers. Keywords: Down syndrome, augmentative and alternative communication, ability to communicate, development and linguistic aid. Number of words: 7450
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenhengen mellom ASK og kommunikasjonsevne - og dens påvirkning på sosialisering og inkludering
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel