Show simple item record

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorSkjølberg, Jo
dc.date.accessioned2022-07-16T17:21:41Z
dc.date.available2022-07-16T17:21:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:24034950
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006207
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker kroppsøvingslæreres motivasjon, med fokus på deres tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov og autonome motivasjon. Forskning viser at kroppsøvingslæreres motivasjon blir påvirket i samspill med personer i og rundt skolen, og at deres motivasjon har betydning for elevenes trivsel og læring. Hensikten med denne undersøkelsen er å øke forståelsen og kunnskapen rundt kroppsøvingslæreres motivasjon ved å besvare problemstillingen: Hva kjennetegner kroppsøvingslæreres tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov og deres selvbestemte motivasjon? Problemstillingen ses i lys av miniteoriene Basic Psychological Needs Theory og Organismic Integration Theory fra selvbestemmelsesteorien, som utgjør det teoretiske rammeverket for oppgaven. Videre er oppgaven basert på et kvalitativt forskningsdesign. Ved hjelp av et strategisk utvalg ble det gjennomført dybdeintervju med syv kroppsøvingslærere ved én ungdomsskole og to videregående skoler. Dataen ble analysert med utgangspunkt i en temasentrert tilnærming. Studiens resultater viser at informantene jevnt over opplevde tilfredsstillelse av de grunnleggende psykologiske behovene, med visse begrensninger. De erfarte autonomi ved at de i stor grad bestemte over egen jobbhverdag og hadde en innflytelse i skolen. Angående kompetansebehovet følte de seg kompetente ved at de mestret jobben og fikk utfordringer i hverdagen. Tilhørighet var viktig for informantene og behovet ble tilfredsstilt ved at de opplevde et godt skolemiljø hvor de trivdes og samarbeidet godt med kolleger, elever og ledelse. Resultatene tyder også på at lærerne for det meste opplevde stor grad av autonom motivasjon, med enkelte unntak. Informantenes motivasjon var i hovedsak preget av indre regulering, hvor de vektla gleden de opplevde gjennom samspillet med elevene i undervisningen. De kunne også relatere til sentrale trekk ved integrert regulering og identifisert regulering, ved at jobben samsvarte med deres interesser og at de så nytteverdien av å være kroppsøvingslærer.
dc.description.abstractThis master’s thesis examines the motivation of physical education teachers, focusing on their satisfaction of basic psychological needs and autonomous motivation. Research shows that physical education teachers’ motivation is influenced in interaction with people in and around the school, and that their motivation is important for students’ well-being and learning. The purpose of this study is to increase the understanding and knowledge about physical education teachers’ motivation by answering the question: What characterizes physical education teachers’ satisfaction of basic psychological needs and their self-determined motivation? The research question is seen in the light of the mini-theories Basic Psychological Needs Theory and Organismic Integration Theory from the Self-determination Theory, which constitute the theoretical framework for the thesis. Furthermore, the thesis is based on a qualitative research design. By the use of selective sampling, in-depth interviews were conducted with seven physical education teachers from one middle school and two high schools. The data were analyzed on the basis of thematic analysis. The results of the study show that the informants generally experienced satisfaction of the basic psychological needs, with certain limitations. They experienced autonomy by largely deciding their own workday and having an actual influence in school. Regarding the need for competence, they felt competent by feeling like they mastered the job and by experiencing challenges in their everyday work. Relatedness was important for the informants and the need was satisfied by experiencing a good school environment where they felt happy and collaborated well with colleagues, pupils and management. The results also indicate that the teachers mostly experienced a high degree of autonomous motivation, with some exceptions. The informants’ motivation was mainly characterized by intrinsic motivation, where they emphasized the joy experienced through interaction with pupils in teaching. They also related to key features of integrated regulation and identified regulation, in that the job matched their interests and that they saw the usefulness of being a physical education teacher.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærermotivasjon i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record