Show simple item record

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorMåløy, Eline Aandahl
dc.date.accessioned2022-07-16T17:21:40Z
dc.date.available2022-07-16T17:21:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:22635762
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006206
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler lærerens forståelse av vurdering i kroppsøving. Studien undersøker produktive sider og problemstillinger med bruk av profesjonelt skjønn i vurderingsarbeidet i faget, og som følge av dette formuleres forskningsspørsmålet: hvilken betydning har læreres profesjonelle skjønn i vurdering i kroppsøving. Oppgaven baseres på kvalitative forskningsintervju av seks kroppsøvingslærere med ulik bakgrunn, alder og erfaring. Samtlige seks underviser i kroppsøving på ungdom- eller videregående skole, har flere års arbeidserfaring, og minimum 60 studiepoeng innenfor faget. Det er viktig å presisere at funnene i denne studien knyttes til disse informantene, da målet har vært å oppnå en dypere forståelse av det enkelte kroppsøvingslærers oppfatning av vurdering i faget. Fagfeltet i oppgaven dannes av et teoretisk rammeverk om vurdering i skolen generelt, vurdering i kroppsøving spesielt, og lærerens profesjonelle skjønn. Det sees nærmere på vurderingens ulike dimensjoner, kroppsøvingslærerens rolle i vurdering, ulike aspekter ved profesjonelt skjønn, og kunnskap basert på erfaring. Det vises også til tidligere forskning på feltet, da dette er sentralt for å forstå bakgrunnen for tema. Studiens resultater peker på at bruk av profesjonelt skjønn er svært sentralt i vurdering i kroppsøvingsfaget. Faget har åpne kompetansemål som må tolkes ut fra egen forståelse, og vurderinger som stort sett gjøres ut fra observasjoner. Faget er også det eneste faget i skolen hvor innsats og forutsetninger i noen grad er inn i vurderingen, noe som gjør faget særegent. Hensynet til elevenes innsats og forutsetninger krever også bruk av skjønn, da innsats ikke er målbart i fysiske resultater, og hvilke forutsetninger som skal med vurderes av læreren selv. Felles for informantene i studien er at bruk av skjønn i slike situasjoner ble belyst som krevende. I vurdering i kroppsøvingsfaget må læreren forholde seg til avgrensninger som opplæringsloven og læreplanen, og i tillegg handle ut fra tidligere erfaring og faglig ervervet kunnskap. Ved at det i stor grad vurderes på grunnlag av eget skjønn, vil vurderingspraksisen naturligvis variere mellom lærere, skoler og på større plan. Det stilles derfor spørsmål til vurderingens reliabilitet og validitet.
dc.description.abstractThis thesis deals with the teacher's understanding of assessment in physical education. The study examines productive aspects and issues with the use of professional discretion in the assessment in the subject. The research question is formulated: what is the significance of the teacher's professional discretion in assessment in physical education? The thesis is based on qualitative research interviews of six physical education teachers with different background, age, and experience. All six teach physical education in upper secondary school, have several years of work experience, and a minimum of 60 credits within the subject. It is important to inform that the findings in this study are linked to these informants, as the goal has been to gain a deeper understanding of the individual physical education teacher's perception of assessment in the subject. The subject area of the thesis is formed by a theoretical framework on assessment in school in general, assessment in physical education, and the teacher's professional discretion. The different dimensions of assessment, the role of the physical education teacher in assessment, various aspects of professional discretion, and knowledge based on experience are explored. Reference is also made to previous research in the field, as this is central to understand the background for the topic. The study's results point out that the use of professional discretion is very central to assessment in physical education. The subject’s curriculum is open for teachers subjective understanding, and assessment is mostly made based on observations. The subject is also the only subject in school where effort and prerequisites are to some extent included in the assessment, which makes the subject distinctive. Consideration of the pupils' efforts and prerequisites also requires the use of discretion, as efforts are not measurable in physical results, and which prerequisites should be considered by the teacher himself. Common to the informants in the study is that the use of discretion in such situations was highlighted as demanding. In assessment in physical education, the teacher must deal with delimitations such as the Education Act and the curriculum, and also act on previous experience and professionally acquired knowledge. When it is largely assessed on all teachers own discretion, the assessment practice will naturally vary between both schools and on a larger level. The reliability and validity of the assessment are therefore questioned
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKroppsøvingslærerens profesjonelle skjønn i vurdering
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record