Show simple item record

dc.contributor.advisorSørensen, Siri Øyslebø
dc.contributor.advisorPecic, Zoran Lee
dc.contributor.authorRebaz Ahmad Abdullah
dc.date.accessioned2022-07-16T17:21:35Z
dc.date.available2022-07-16T17:21:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107638021:64231364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006203
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven skal utforske betydningen av ære i barneoppdragelse blant kurdere med lang botid i Norge. Kurdere er en av de minoritetsgruppene i Norge som kommer fra områder der det fortsatt er den patriarkalske strukturen som styrer mange sosiale arenaer. Derfor vil denne oppgaven undersøke hvordan kurdere tenker på ære i barneoppdragelse i Norge. Hvordan påvirker deres barndom og kunnskap deres forståelse av ære? Hvordan tenker de på kjønn? Er deres forståelse av kjønn forandret over tid? For å finne svar på disse spørsmålene ble det brukt kvalitative intervju med 8 kurdiske foreldre som vokste opp i Kurdistan og har bodd i Norge mer enn 10 år. Av dem er 4 kvinner og 4 menn, og de bor på Vestlandet, Sørlandet og Østlandet. Alderen deres er 35–55 år. Blant dem finnes både utdannede og analfabeter. Alle har enten 2 eller 3 barn. I tillegg gir oppgaven overblikk over integrering i Norge, Norges håndtering av æresproblematikken, på den ene siden, og kjønnsroller blant kulturene, på den andre siden. Til slutt blir funnene i forskningen presentert og oppsummert.
dc.description.abstractAbstract This master's thesis will explore the importance of honor in child rearing among Kurds with long residence in Norway. Kurds are one of the minority groups in Norway that come from areas where the patriarchal structure still governs many social arenas. Therefore, this thesis will examine how Kurds think about honor in child rearing in Norway. How does their childhood and knowledge affect their understanding of honor? How do they think about gender? Is their understanding of gender changed over time? To find the answers to these questions, qualitative interviews were used with 8 Kurdish parents who grew up in Kurdistan and have lived in Norway for more than 10 years. Of them, 4 are women and 4 men, and they live in both Western Norway and Eastern Norway. Their age is 35–55 years. Among them are both educated and illiterate. All have either 2 or 3 children. In addition, the thesis provides an overview of integration in Norway and Norway's handling of the honor issue on the one hand, and gender roles among cultures on the other. Finally, the findings of the research are presented and summarized.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av ære i barneoppdragelse blant kurdere med lang botid i Norge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record