Ecocritical perspectives in fictional literature: Ecophobia and oppression in the Broken Earth trilogy
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006161Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
“The Broken Earth” trilogien er en premievinnende økokritikk av menneskets håndtering av global oppvarming. Få litterære sjangere har bidratt inn I diskusjonen rundt håndteringen av miljøkrisa. Denne oppgaven utforsker hvordan skjønnlitteratur kan bidra med nye eller distanserte perspektiver på klimakrisen. Sentralt i trilogien til N.K Jemisin er de potensielle farene ved økofobi og utnyttelse av mennesker eller jorda. De sosiale konsekvensene vi ser i hennes dystopiske verden er potensielle tilstander som kan oppstå hvis ikke man adresserer eller tillater slike litterære bidrag. «The Broken Earth» er i stor grad basert på vår egen verden og likheten gir den en relevans, samtidig som Jemisin bidrar med kritikk på det sentriske verdensbildet til det hvite mennesket. Oppgaven konkluderer med at økofobi og utnyttelse i trilogien gir nyttige perspektiver på hvordan man kan bidra inn i diskusjonen om moderne problemer som klimakrisen. The Broken Earth by N.K. Jemisin is an award-winning trilogy of science fiction known for its ecocritical approach of our Earth. Few literary genres contribute to contemporary discourse making the geostory of the Broken Earth an interesting subject of research. The world of the Broken Earth provides a narrative closely related to our Earth and the conditions of our climate crisis. This paper whishes to explore how this trilogy can provide useful perspectives to the discourse surrounding the climate crisis. The Broken Earth is one of ecophobia and oppression causing an unsustainable social issue for its inhabitants. Jemisin provides critical perspectives on the problems of racism and through her characters the consequences of oppression exclusionary white and western culture. Furthermore, her narrative can be used to distance the reader and show how ecophobia is hindering our ability and responsibility to coexist with our environment. Finally, I argue that such fictional works are useful in showing new perspectives of matters like the climate crisis.