Show simple item record

dc.contributor.advisorLiaaen, Janne Marita Alvestad
dc.contributor.authorErvik, Fredrik Bendiksen
dc.contributor.authorDragseth, Thomas
dc.date.accessioned2022-07-16T17:19:30Z
dc.date.available2022-07-16T17:19:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111435329:111443331
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006126
dc.description.abstractTittel: Hvordan støtte unge voksne med moderate psykiske lidelser i utdanning og arbeid? Bakgrunn: Psykiske lidelser påvirker barn og unges helse og fungering i hverdagslivet negativt, og er en risikofaktor for frafall fra utdanning og arbeid. På grunn av denne helseutfordringen står mange unge voksne utenfor arbeidslivet, noe som vil kunne ha en negativ effekt på deres helse og livskvalitet. Formålet med denne oppgaven er å undersøke om støtte i utdanning og arbeid er tiltak som kan fremme deltakelse i det ordinære arbeidslivet for unge voksne med moderate psykiske lidelser. Metode: Datamaterialet ble innhentet ved å gjennomføre en Scoping review. Litteratursøk ble gjennomført i databasene PsycINFO, AMED, PubMED, Oria og Idunn. Utvalgt litteratur presenteres tematisk. Resultat: Resultatene fra forskningen viser til at unge voksne med moderate psykiske lidelser opplever mange barrierer når de skal inn i arbeidslivet. Samtidig viser forskningen at SE, SEd og IPS kan vise til gode resultater i forbindelse med bedret psykisk helse og økt deltakelse i utdanning og arbeid. Konklusjon: Vår konklusjon er at intervensjonsmetodene SE, SEd og IPS kan være nyttige verktøy for ergoterapeuter dersom de skal støtte unge voksne med moderate psykiske lideler i utdanning og arbeid. Nøkkelord: Moderate psykiske lidelser, unge voksne, supported employment, supported education, individual placement and support.
dc.description.abstractTitle: How to support young adults with moderate mental health disorders in education and employment? Background: Mental health disorders impacts children and young people’s health and everyday life negatively, and is a risk factor for dropout from education and employment. In relation to this many young adults fall outside of employment, which might negatively affect their health and quality of life. This study aims to investigate if support in education and employment can increase participation in employment for young adults with moderate mental health disorders. Methods: Data was collected by conducting a Scoping Review. The search engines PsycINFO, AMED, PubMED, Oria and Idunn where used. Findings are presented thematically. Results: Results from research shows that young adults with moderate mental health disorders experience many barriers when trying to enter employment. Research also shows that SE, SEd and IPS leads to significant improvements in both mental health and in participation in education and employment. Conclusion: Our conclusion is that the interventions SE, SEd and IPS may be useful for occupational therapists who aim to support young adults with moderate mental health disorders in both education and employment. Keywords: Moderate mental health disorders, young adults, supported employment, supported education, individual placement and support.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan støtte unge voksne med moderate psykiske lidelser i utdanning og arbeid?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record