Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEik-Nes, Trine Tetlie
dc.contributor.authorHauknes, Tuva Andersen
dc.contributor.authorRosberg, Eline Mjelstad
dc.date.accessioned2022-07-16T17:19:27Z
dc.date.available2022-07-16T17:19:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111435329:111443316
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006124
dc.description.abstractSammendrag: Tittel: Mestring i kroppsøvingsfaget blant tenåringsjenter Formål: Kroppsøving er et fag som alle elever i grunnskole og videregående skole gjennomfører i løpet av sin skolegang. Misnøye i kroppsøvingsfaget er en utbredt utfordring blant tenåringsjenter på tvers av landegrenser. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hva som påvirker mestring i kroppsøvingsfaget hos tenåringsjenter. Metode: De elektroniske databasene Pubmed og Idunn ble tatt i bruk for å finne eksisterende norsk og internasjonal litteratur. Søkeord ble brukt i systematisk søk basert på PICO- modellen (Helsebiblioteket, 2016), ble brukt for å utføre relevante søk for å presisere vår problemstilling. Det har blitt gjennomført et scoping review for å sortere, strukturere og analysere og presentere litteratur knyttet til temaet (McKinstry et al., 2014) “mestring i kroppsøvingsfaget blant tenåringsjenter”. I tillegg har det blitt benyttet litteratur fra nyhetsbildet, andre oppgaver på universitetsnivå, egne erfaringer og relevant teori for å belyse problemstillingen. Resultat: Ut fra valgte artikler kom vi frem til tre temaer som har påvirkning på tenåringsjenters mestring i kroppsøvingsfaget. De blir definert som 1) Variasjon i aktivitetsvalg, 2) prestasjonspress og 3) fokus på kroppens funksjoner. Konklusjon: For at kroppsøvingsfaget skal være et fag som bidrar til positivt selvbilde og en trygg identitet (Udir, 2021), er det viktig at elever får lyst til å delta, noe som muligens kan forsterkes ved mestring og gode følelser, gjennom elevmedvirkning i aktivitetsvalg, bevissthet rundt prestasjonspress og ved fokus på kroppens funksjoner. Nøkkelord: Tenåringsjenter, kroppsøving, mestring
dc.description.abstractAbstract: Title: A feeling of mastery in physical education among teenage girls. Purpose: Physical education is a subject that students in primary school, junior high school and high school participate in. A lot of students avoid participation in physical education classes and this is viewed as a common issue in schools all around the world- and the majority being young females. The purpose of this assignment is to investigate closer what has an impact in teenage girls’ feeling of mastery in physical education. Method: The electronic databases PubMed and Idunn were used to find existing Norwegian and international literature. Keywords were applied in the systematic search based on the PICO-model (Helsebiblioteket, 2016) developed for constructing a relevant research question. The Arksey and O´Malley framework for scoping reviews was followed as a systematic methodology to localize, analyze and summarize, and present the available literature within our field of interest (McKinstry et al., 2014). Additionally, literature from the news industry, assignments from the university, our own experiences and relevant theory has been used to illuminate a proposed answer to the research question. Result: From the several chosen sources a variation of themes have been extracted that has an impact on the mastery of physical education. The themes are defined as 1) Occupational choice, 2) pressure to perform and 3) focus on body functionality. Conclusion: If physical education is to become a class that contributes to a positive body image, self-understanding, and a sense of identity (Udir, 2021), then it is important that the students want to participate. This can possibly be strengthened by facilitating a feeling of mastery and having positive feelings related to the class. Keywords: Adolescents, teenage girls`, physical education, mastery
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMestring i kroppsøvingsfaget blant tenåringsjenter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel