Show simple item record

dc.contributor.advisorMagne, Trine
dc.contributor.authorBerg, Marie
dc.contributor.authorHynne, Tale
dc.date.accessioned2022-07-16T17:19:24Z
dc.date.available2022-07-16T17:19:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111435329:111443285
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006121
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Sosiale omgivelser sin betydning for aktivitetsdeltakelse hos slagrammede med kognitive utfall. Formål: Gjennom denne litteraturstudien ønsker vi å innhente kunnskap om betydningen av sosiale omgivelser for slagrammede, og hvordan dette henger sammen med kognitive utfall og aktivitetsdeltakelse i meningsfulle aktiviteter. Problemstilling: Hvilken betydning har sosiale omgivelser for deltakelse i meningsfull aktivitet hos voksne med kognitive utfall etter hjerneslag? Metode: Denne bacheloroppgaven er basert på en systematisk litteraturstudie hvor det er benyttet fem kvalitative og to kvantitative studier. Det er samlet, vurdert og analysert forskningsbasert kunnskap sett i lys av ergoterapeutisk aktivitetsteori og begrep for å belyse problemstillingen. Resultat: Funnene fra de utvalgte studiene viser at personer som får kognitive utfall etter hjerneslag opplever støtte i de sosiale omgivelsene som en faktor som bidrar til økt deltakelse i meningsfulle aktiviteter. Konklusjon: Denne litteraturstudien viser at sosiale omgivelser er en faktor som kan bidra til motivasjon og engasjement i aktivitet. En kan derfor konkludere med at de sosiale omgivelsene er av viktig betydning for deltakelse i meningsfulle aktiviteter for slagrammede med kognitive utfall.
dc.description.abstractAbstract Title: The importance of the social environment for activity participation for persons with cognitive outcomes after stroke. Purpose: Through this literature study we want to acquire knowledge about the importance of social environment for persons with stroke, and how this is connected with cognitive outcomes and activity participation in meaningful activities. Topic question: What meaning does the social environment have for participation in meaningful activity in adults with cognitive outcomes after stroke? Method: This bachelor thesis is based on a systematic literature study where five qualitative and two quantitative studies have been used. Research-based knowledge has been collected, assessed and analyzed in light of activity theory in occupational therapy and concepts to give insight on the problem. Results: The selected studies show that people who have cognitive outcomes after a stroke find support in the social environment as a factor that contributes to increased paticipation in meaningful activities. Conclusion: This literature study shows that the social environment is a factor that can contribute to motivation and engagement in activity. One can conclude that the social environment is an important significance for participation in meaningful activities for persons with cognitive outcomes after stroke.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosiale omgivelser sin betydning for aktivitetsdeltakelse hos slagrammede med kognitive utfall
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record