Show simple item record

dc.contributor.advisorAmdal, Arne Kristian
dc.contributor.authorEidnes, Mari
dc.date.accessioned2022-07-15T17:22:24Z
dc.date.available2022-07-15T17:22:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104871278:15401889
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006002
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler i korte trekk om elevers matematiske kompetanse om koordinatsystemet, og hvordan det matematiske spillet Slagskip kan påvirke og utvikle elevers matematiske kompetanse. Oppgaven søker svar på problemstillingen Hvilken endring kan man se i elevers matematiske kompetanse om koordinatsystemet etter å ha spilt spillet Slagskip i seks korte økter over tre uker? Sentralt i oppgaven står matematisk kompetanse og dens delkompetanser. Ved bruk av pre- og posttest har jeg undersøkt endringen i elevers matematiske kompetanse over en treukers periode hvor de har spilt spillet Slagskip. I søken etter å bekrefte disse resultatene har jeg også intervjuet seks elever for å få et bedre bilde av deres kompetanse, og sett resultatene opp mot hverandre. Det ble avdekket en tydelig forbedring mange elevers matematiske kompetanse om koordinatsystemet fra pretesten til posttesten. Basert på testresultatene og elevintervjuene, tyder det på at matematiske spill kan bidra til å øke elevers matematiske kompetanse.
dc.description.abstractIn short, this master thesis deal with students’ mathematical proficiency about the coordinate system, and how the mathematical game Battleship can influence and expand the students’ mathematical proficiency The thesis aims to find an answer to the research question Which change can be seen in the students’ mathematical proficiency about the coordinate system after playing the game Battleship for six short sessions over a period of three weeks? Central to this thesis is mathematical proficiency and its components. By using a pre- and a posttest, I have examined the change in students’ mathematical proficiency over three weeks where they have played the game Battleship. In the search to validate these results, I have also interviewed six students in order to get a better picture of their proficiency, and to verify the results against each other. A distinct improvement was discovered in many students’ mathematical proficiency about the coordinate system from the pretest to the posttest. Based on the test results and the interviews, it suggests that mathematical games can help increase the students’ mathematical proficiency.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSlagskip: En studie av elevers matematiske kompetanse om koordinatsystemet ved bruk av spillet Slagskip
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record