Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStaberg, Ragnhild Lyngved
dc.contributor.authorHalveg, Vilde Tønnessen
dc.date.accessioned2022-07-15T17:22:12Z
dc.date.available2022-07-15T17:22:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112394240:43058108
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005991
dc.description.abstractDenne studien har som hensikt å undersøke om utforskende naturfag kan være en tilnærming som kan påvirke læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial. Det overordnede målet med studien er å få bedre innsikt i hvordan man kan tilpasse naturfagundervisningen for denne elevgruppen. Studien er forankret i en kvalitativ litteraturstudie, som har tatt inspirasjon fra systematisk litteratureview sin metode for litteratursøk. Fremlegging av resultat og diskusjon har en tilnærming som oversiktsreview, med rike beskrivelser. Analysen av datamaterialet er blitt gjennomgått ved en induktiv innholdsanalyse, med fokus på det manifesterte innholdet. Gjennom analysen har det blitt etablert konkrete kategorier som har gitt grunnlag for diskusjonen. Datamaterialet i denne masteroppgaven består av 11 studier fra hele verden. Alle har det til felles at de har gjennomført prosjekt eller undervisning med elever med stort læringspotensial, hvor elevgruppen har arbeidet utforskende. Studiene har undersøkt om utforskende naturfag kan påvirke elevgruppens læring og/eller motivasjon. Resultatene viser at utforskende arbeid kan påvirke elever med stort læringspotensial sin læring og/eller motivasjon positivt. Videre har jeg etablert en oversikt over kriterier for utforskende arbeid, som gir innsikt i hva den utforskende undervisningen bør inneholde for å etablere læring og/eller motivasjon. I denne masteroppgaven har jeg konkludert med at elevgruppen lærer og motiveres i utforskende naturfag, dersom undervisningen er preget av støtte fra lærer, treffer elevenes iboende interesser, inneholder varierte og godt utarbeidede arbeidsoppgaver, samt at oppgavene er tilpasset deres ferdighetsnivå. Det er viktig at elevgruppen blir gitt oppgaver som går litt utover deres ferdighetsnivå. Denne studien kan gi en oversikt over hvordan man som lærer kan tilrettelegge utforskende naturfagundervisning for elever med stort læringspotensial.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate whether inquiry-based science is an approach that can influence gifted students potential learning and motivation. The overall aim of the study is to gain better insight into how to adapt science teaching for this group of students. The study is rooted in a qualitative literature study that has taken inspiration from systematic literature review's method for literature search. Presentation of results and discussion has an approach similar to overview review, with rich descriptions. The data material has been subject to an inductive content analysis, with a focus on the manifested content. Through the analysis, specific categories have been established that have provided a basis for the discussion. The data in this master's thesis is 11 studies from around the world. What they all have in common is that they have completed a project or teaching with gifted students where the student group has worked in an inquiry-based approach. The studies have investigated whether inquiry-based science can influence the student group's learning and/or motivation. The results show that inquiry-based science can influence positively on gifted students learning and/or motivation. Furthermore, an overview of criteria for inquiry-based work has also been established, which provides insight into what the inquiry-based teaching can contain to establish learning and/or motivation. In this thesis the conclusion of mine is that gifted students learn and are motivated in inquiry-based science, if the teaching is characterized by scaffolding from the teacher, meeting the students’ inherent interests, contains varied and well-prepared work tasks, and tasks that are adapted to their skill level. It is important that this specific student group encounters tasks that goes a little beyond their skill level. This study can provide an overview of how teachers may facilitate inquiry-based science for gifted students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtforskende naturfag og elever med stort læringspotenisal
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel