Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorHansen, Martine Roksvåg
dc.date.accessioned2022-07-15T17:22:01Z
dc.date.available2022-07-15T17:22:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110180311:15381127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005985
dc.description.abstractSAMMENDRAG Vi befinner oss i et samfunn der digitale medier har en dominerende innflytelse på mange områder i vårt liv, og teknologi- og medieutviklingen skaper nye muligheter og utfordringer for vår kommunikasjon og deltakelse. Samtidig stiller det også nye krav til skolens opplæring, der skolen må holde takt med samfunnsutviklingen. Med innføring av nye læreplaner i 2020, er det viet større plass til digitale ferdigheter, og utvikling av de unges digitale medborgerskap aktualiseres. Imidlertid foreligger det ingen konkretisering av hva digitalt medborgerskap innebærer, og den norske litteraturen antas å være noe mangelfull i forbindelse med definisjonen av begrepet. Formålet med denne masteroppgaven er å øke oppmerksomheten rundt dette begrepet, og belyse hvordan undervisning tilknyttet digitalt medborgerskap oppleves og erfares av et utvalg av ungdomsskolelærere. Dette ble jobbet ut fra følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har fem lærere i ungdomsskolen med undervisning knyttet til samfunnsdeltakelse og digitalt medborgerskap? Datagrunnlaget for min studie er basert på semistrukturerte intervjuer med fem ungdomsskolelærere, som er analysert tematisk i tråd med analyseprosessen skissert av Braun og Clarke (2006). Gjennom et fenomenologisk vitenskapssyn, har jeg i analyse og diskusjon forsøkt å fortolke meningsinnhold og å oppnå en forståelse av fenomenet som studeres gjennom ungdomsskolelærernes erfaringer og subjektive opplevelser. Digitalt medborgerskap og mediekompetanse er teoretiske begreper som særlig blir løftet frem og vektlagt i analyse og diskusjon. I analysen ble det utarbeidet tre hovedkategorier på bakgrunn av ungdomsskolelærernes uttalelser: Begrepsforståelse, lærernes elevsyn og undervisning tilknyttet samfunnsdeltakelse og digitalt medborgerskap. Sentrale funn fra det empiriske materialet viser blant annet at ungdomsskolelærerne har en variert grad av forståelse for både digitalt medborgerskap og mediekompetanse. Det kan tyde på at disse begrepene er i ferd med å bli etablert kunnskap. Imidlertid er det flere som skiller mellom medborgerskap i det fysiske og det digitale liv, som har bidratt til å reise spørsmål om hvordan en kan definere medborgerskap i dagens moderne samfunn. Deres begrepsforståelse antas å ha en sammenheng med deres erfaringer fra undervisning, der det som ble vektlagt i medborgerskapsundervisning, gjenkjennes i deres forståelse av mediekompetanse og digitalt medborgerskap. Ungdomsskolelærernes oppfatning av de unges samfunnsdeltakelse, har også vist seg å være en faktor som spiller inn på deres undervisning. Kunnskapen jeg sitter igjen med etter denne avhandlingen, er at sammenhengen mellom mine tre hovedkategorier er sentral. Ungdomsskolelærernes begrepsforståelse og elevsyn, påvirker i ulik grad deres undervisning knyttet til samfunnsdeltakelse og digitalt medborgerskap. Det kan også se ut til at ungdomsskolelærerne selv ikke har reflektert over at utvikling av elevenes digitale medborgerskap er inkludert i deres erfaringer fra undervisning. Dette er med på å illustrere at digitalt medborgerskap trenger økt oppmerksomhet, særlig fordi læreplanen har aktualisert dette begrepet.
dc.description.abstractABSTRACT Today´s society includes digital media as a dominant part of our lives. The development of technology and media create new opportunities and challenges for our communication and participation. At the same time, it also demands that education keep pace with this development of society. With the introduction of new curricula in 2020, the digital skills are more visible, and the development of young people´s digital citizenship is brought to the fore. However, there is no spesification of what digital citizenship entails, and Norwegian literature is assumed to be a bit deficient in the definition of the term. The purpose of this master´s thesis is to increase awareness of this term, and to highligt the experience of teaching related to digital citizenship, by high school teachers. My thesis project is based on following question: What experiences do five teachers in high school have with teaching related to participation and digital citizenship? The data basis for my study is based on semi-structured interviews with five high school teachers, which are analyzed with the process of thematic analysis by Braun and Clarke (2006). With a phenomenological view of science, I have tried to interpret the meaning content and to achieve an understanding of the phenomenon that is studied through the perspective of the high school teachers. Theoretical concepts such as digital citizenship and media literacy are particulary highlighted in analysis and discussion. In the analysis, three main categories were prepared on the baisis of the high school teachers´ statements: Understanding of concepts, the teacher´s view of students and teaching related to participation and digital citizenship. Among other things, key findings from the empirical material show that the high school teachers have a varied understanding of both digital citizenship and media literacy. This may indicate that these concepts are in the process of being established knowledge. However, many of the teachers separates citizenship in physical and digital life, which contributed to raise questions about how to define citizenship in today´s modern society. Their understanding of the concepts is assumed to be connected with their experiences from teaching. What the teachers focused on in teaching, can be recognized in their understanding of media literacy and digital citizenship. The high school teachers perception of youth´s participation has also proved to be a factor that affects their teaching. An enventual conclusion is that the connection between my three main categories is central. The high school teachers understanding of concepts and view of students, affect their teaching related to participation and digital citizenship. It may also indicate that high school teachers have not reflected on the fact that the development of youth´s digital citizenship is included in their experiences from teaching. This helps to illustrate that digital citizenship needs increased awareness, especially because the curriculum has brought this concept to the fore.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMedborgerskap i en ny digital verden. En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres erfaringer med undervisning tilknyttet samfunnsdeltakelse og digitalt medborgerskap.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel