A Theory of Political Conflict and Chinese Economic Statecraft
Abstract
Kina har opplevd dramatisk økonomisk vekst de siste tiårene, noe som har avslørt nye muligheter for den kinesiske staten til å benytte økonomisk politikk som et strategisk maktmiddel. Samtidig som Beijings økonomiske makt har vokst, har det samme skjedd med villigheten til å benytte seg av økonomisk statshåndverk for å oppnå ulike utenrikspolitiske mål. Dette skiftet i kinesisk økonomisk makt gir nye dilemmaer for demokratiske land som ønsker å påvirke kinesisk politikk, men som i økende grad avhenger av stabile økonomiske relasjoner med Kina for velstand. Denne masteroppgaven studerer spørsmålet om hvorfor demokratiske land fortsetter å forsøke å påvirke kinesisk politikk på tross av dets tilsynelatende nytteløshet. Konkret benytter oppgaven økonomiske konflikt- og sanksjonsmodeller for å konstruere et rammeverk for analyse av politiske konflikter mellom et demokratisk land og Kina. Modellen antyder at politiske konflikter, og resulterende sanksjoner, hender på grunn av udelelige konfliktområder, prinsipal-agent-problemer og asymmetrisk informasjon. China has experienced dramatic economic growth over the last few decades, revealing novel opportunities for the Chinese state to use economic policy as a strategic instrument of power. As Beijing's economic power has grown, its willingness to use economic statecraft to reach various foreign policy goals has increased. This shift in Chinese economic power reveals new dilemmas for democratic countries that want to influence Chinese policymaking but increasingly depend on stable economic relations with China for prosperity. This thesis studies why democratic countries continue to attempt to influence Chinese policy despite its apparent futility. Specifically, it draws on models of conflict and sanctions to build a framework for analyzing political disputes between a democratic country and China. The model suggests that political disputes, and resulting sanctions, occur due to issue indivisibility, principal-agent problems, and information asymmetries.