Undervisning av hørselshemmede - Hvordan øke hørselshemmedes literacy i storsamfunnets språk
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005907Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Literacy er et engelsk begrep som vi gjerne oversetter til “lese- og skriveferdigheter” på norsk. Det norske begrepet dekker ikke fullt ut den engelske betydningen da den moderne versjonen baserer seg på fem ulike grunnleggende ferdigheter; lesing, skriving, regning, muntlige- og digitale ferdigheter. Disse fem ferdighetene er med på å avgjøre i hvilken grad man kan delta i samfunnet i moderne litterære land, som Norge. På generell basis er hørselshemmede på lavere literacy-nivå enn sine hørende jevnaldrende i storsamfunnets språk, altså norsk. For å kunne utligne denne forskjellen er man nødt til å gjøre endringer på undervisningen av hørselshemmede da vi ser at dagens løsning ikke gir ønsket effekt. Elementer som spiller inn i denne forskjellen blir nevnt i teksten, samt forslag til metoder man kan benytte seg av i undervisningen av døve og tunghørte for å øke deres literacy-nivå. Noe som igjen kan øke hørselshemmedes samfunnsdeltakelse. The term literacy translated to Norwegian is “lese- og skriveferdigheter”, this translation does not cover the whole meaning to the English equivalent. Literacy is separated into five basic skills: reading, writing, oral, numeracy, and digital skills. These skills combined define how much and to what degree an individual can participate in society, in literary countries like Norway. In deaf and hard-of-hearing individuals we see tendences that they struggle in literacy skills in the language of society at large, this means that they struggle with the Norwegian language skills compared to their hearing peers. These results show us that the education system in place for hearing impaired children is not effective enough. Presented in this text are elements that play a role in this difference. As well as suggested methods and literacy activities to increase their literacy skills in Norwegian. If methods like these will be put in place in their education, it can help hearing impaired individuals participate more in society.