Show simple item record

dc.contributor.advisorBatt-Rawden, Kari Bjerke
dc.contributor.authorSandvik, Ingunn
dc.date.accessioned2022-07-15T17:19:22Z
dc.date.available2022-07-15T17:19:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110474595:34679850
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005884
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Flere Farger er et prosjekt i Program for folkehelsearbeid 2017-2027. Flere Farger tar utgangspunkt i det gamle og sosiale ritualet gaveutveksling. Sanger og danser fra deltakernes hjemland samles inn og settes sammen til en «fargesprakende forestilling». Hensikt/formål: Gjennom denne studien ønsker jeg å utforske hvilken verdi krysskulturelle unges erfaringer og opplevelser har utover forestillingen som presenteres for publikum. Metode: Gjennom en kvalitativ metode har jeg gjennomført fire individuelle intervjuer med krysskulturelle unge i alderen 17 til 22 år. Funnene ble analysert ved hjelp av Braun og Clarkes tematiske analyse. Resultater: Studien viser at musikk gir deltakerne vitalitet og de bruker sang, musikk og dans til å forsterke og regulere følelser. De opplever sang, musikk og dans som et middel til å bli kjent med nye mennesker. Ved å vise frem og bli kjent med sang, musikk og dans fra ulike kulturer, opplever de økt forståelse for egen og andres kultur. Deltakerne deltar aktivt i prosessen fra idé til ferdig produkt. Positive tilbakemeldinger gir deltakerne mestringsfølelse, noe som gir økt selvtillit. Gjennom disse opplevelsene og erfaringene klarer deltakerne å se forbindelsen mellom de forskjellige delene av livet sitt, noe som kan gi dem bedre livskvalitet. Konklusjon: Ved å la unge krysskulturelle ta i bruk sine ressurser innen musikk, sang og dans og utvikle sine evner, kan dette ha en helsefremmende gevinst, både for enkeltmennesket og lokalsamfunnet. Denne studien viser at unge krysskulturelle trenger arenaer der de blir inkludert og kan ta aktiv del i et utviklende fellesskap. Nøkkelord: krysskulturelle unge, salutogenese, helsefremmende, ressurser, musikk, sang, dans, medvirkning, fellesskap og mestring.
dc.description.abstractAbstract Background: Flere Farger is a project in Program for folkehelsearbeid i kommunene 2017-2027. Flere Farger is based on the old and social ritual gift exchange. Songs and dances from the participants home country are collected and put together to a spectacular performance. Purpose: Through this study I wish to explore which value the experiences of cross-cultural youths have beyond the performance that is presented to the audience. Method: Trough quality method I conducted four interviews with cross-cultural youths in the age between 17 to 22 years old. The findings were analyzed with Braun and Clarkes thematic analysis. Results: The study shows that music gives the participants vitality, and they use song, music and dance to reinforce and regulate emotions. They experience song, music and dance as a means of getting to know new people. By showing to others and get to know song, music and dance from different cultures, they experience increased understanding for both their own and other people’s culture. The participants are actively involved in the process from the idea to the final product. Positive feedbacks give the participants a feeling of mastery, which gives increased self-confidence. Through these experiences the participants manage to see the connection between the different parts of their lives, which can increase their quality of life. Conclusion: By letting young cross-cultural use their resources within music, song and dance og develop their skills, this might have a health promoting gain, both individually and for the local community. This study shows that cross-cultural youths need arenas where they are included og can take active part in a developing community. Keywords: cross-cultural youth, salutogenesis, health promotion, resources, music, song, dance, participation, community and mastery.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSommerfugler i vinterland
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record