Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHårberg, Jon Sverre
dc.contributor.advisorMidjo, Arne
dc.contributor.authorRøttum, Ingrid Bjørkan
dc.contributor.authorRøen, John
dc.contributor.authorFjelle, Stian
dc.date.accessioned2022-07-14T17:21:35Z
dc.date.available2022-07-14T17:21:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114745116:114884919
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005618
dc.description.abstractSamfunnet er inne i en tid hvor vi står ovenfor en stor teknologisk utvikling. Dette vil føre til at framtidens fagarbeider trenger kompetanse som kan møte samfunnets krav og behov (NOU 2020:2). Gjennom vårt FoU-arbeid i denne bacheloroppgaven har vi funnet ut at flere elever opplever det som utfordrende å finne faglitteratur om Arduino. Med bakgrunn i dette startet vi utviklingen av et kompetansehefte for elever ved Vg1 elektro- og datateknologi, EL, og Vg1 teknologi- og industrifag, TIF. Dette er et kompetansehefte som er ment for å kunne brukes innen den yrkesfaglige opplæringen, som inneholder teori, differensierte oppgaver, fordypningsoppgaver og tverrfaglige oppgaver. I vår yrkesfaglig fordypning har fokuset vært å få fram hva Arduino er, og hvorfor programmering vil være en så ettertraktet kompetanse i fremtiden. Vi kom fram til følgende problemstilling for den yrkesfaglige fordypningen; «Hva er Arduino, og hvorfor har programmering blitt så sentralt innen de teknologiske fagene EL og TIF?» I vår profesjonsfaglige del har vi hatt som fokus å teste ut kompetanseheftet som vi har utviklet, og hvordan vi kan fremme læring om Arduino og programmering. Vi kom fram til følgende problemstilling i den profesjonsfaglige delen; «Hvordan legge til rette for læring om Arduino på Vg1 EL og TIF?» Vi utviklet et eget undervisningsopplegg som inneholdt elementer fra både den yrkesfaglige- og den profesjonsfaglige delen, for å teste ut noen av oppgavene fra kompetanseheftet. Selve aksjoneringen ble gjennomført ved en videregående skole innen programfaget Vg1 elektro- og datateknologi.
dc.description.abstractIn the present time is society facing a major technological development. This will lead to the skilled workers of the future needing competence that can meet society's demands and needs (NOU 2020: 2). Through our R&D work in this bachelor thesis, we have found results that many students find it challenging to find subject content about Arduino. Based on this, we started the development of a competence booklet for students at Vg1 electrical and computer technology, EL, and Vg1 technology and industry subjects, TIF. This is a competence booklet that is intended to be used in vocational education, which contains theory, differentiated assignments, specialization assignments and interdisciplinary assignments. In our professional specialization, the focus has been on revealing what Arduino is, and why programming will be such a popular competence in the future. We have decided to use this following issue for the vocational bachelor task; "What is Arduino, and why has programming become so central in the EL and TIF technology disciplines?" In our professional part, our focus has been to check the competence booklet that we have developed, and how we can promote learning about Arduino and programming. We came decided to use this following issue in the professional part; "How to facilitate learning about Arduino at Vg1 EL and TIF?". We developed a separate teaching program that contained elements from both the vocational and the professional part, to check some of the tasks from the competence booklet. The actual teaching arrangements was tested at an upper secondary school within the program subject Vg1 electrical and computer technology.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArduino
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel