Bare et skyvelære? - Mekanisk måleteknikk på TIF og Flyfag
Bachelor thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Abstract
«Bare et skyvelære» - En fordypningsoppgave i emnet måleteknikkDenne oppgaven er bygd opp av to deler; En yrkesfaglig fordypningsdel og en profesjonsfaglig fordypningsdel.I den yrkesfaglige delen har vi behandlet emner som Det metriske system, ISO standarder, måleinstrumenter, toleranser og pasninger med mer. Dette er emner vi mener er viktig for framtidens fagarbeider å ha gode kunnskaper rundt for å sikre nøyaktighet i målesituasjoner.I den profesjonsfaglige delen har vi fordypet oss i teori om relasjonsbygging, veiledning og instruksjon, planlegging av undervisning og læring med mer; Emner som vi mener bidrar til god opplæring og læring og dermed økt kompetanse hos fremtidens fagarbeider, i emnet måleteknikk.Videre har vi skrevet om metode for å kunne utvikle egen undervisningspraksis, og i dette arbeidet har vi gjennomført en opplæringsøkt på en videregående skole som omhandlet temaet måleteknikk. Denne aksjoneringen har vi også belyst i den profesjonsfaglige delen av oppgaven.I drøftingsdelen av oppgaven har vi drøftet teori opp imot hva som ble gjennomført på aksjoneringen, der vi etter beste evne prøver å belyse vårt FoU-arbeid. Avslutningsvis har vi belyst vårt arbeid i tråd med oppgavens problemstilling, og kommet med en konklusjon basert på denne drøftingen. "Just a caliper" - An in-depth assignment in the subject measurement technique.This assignment is made up of two parts: A vocational specialization part and a professional specialization part.In the vocational part, we have dealt with topics such as the metric system, ISO standards, measuring instruments, tolerances and fits and more. These are topics we believe are important for future professionals to have good knowledge about to ensure accuracy in measurement situations.In the professional part, we have delved into the theory of relationship building, guidance and instruction, planning teaching and learning and more; Courses that we believe contribute to good education and learning and thus increased competence of future skilled workers, in the course measurement technology.Furthermore, we have written about “method for how to develop teaching practice”, and in this work we have carried out a training session at an upper secondary school which dealt with the topic of measuring. This action has also been highlighted in the professional part of the thesis.In the discussion part of the thesis, we have discussed the theory against what was done at the action, where to the best of our ability to shed light on our R&D work. In conclusion, we have elucidated our work in line with the thesis problem and come to a conclusion based on this discussion.