Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjær, Olav
dc.contributor.authorJuul, Sondre Aasheim
dc.date.accessioned2022-07-14T17:21:00Z
dc.date.available2022-07-14T17:21:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108357483:23242863
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005594
dc.description.abstractSamfunnsfaget i ungdomsskolen består av disiplinene samfunnskunnskap, historie og geografi. På grunn av lav presentasjon i kompetanse hos samfunnsfaglærere er geografi blitt minst prioritert blant disse disiplinene. I tidligere læreplaner har kompetansemålene vært konkrete og det har vært tydelig hva hver enkelt disiplin inneholder. Med ny læreplan, Kunnskapsløftet 2020 og læreplanens åpne og generelle kompetansemål har undervisningen blitt mer opp til lærers kompetanse. Oppgaven belyser hvordan geografien påvirkes av de åpne og generelle kompetansemålene gjennom problemstillingen «Hvordan påvirkes geografiundervisningen og geografi som disiplin i ungdomsskolen etter Kunnskapsløftet, 2020?» Problemstillingen kan anses som todelt hvor det ble benyttet to metoder for å besvare hver sin del av problemstillingen. For å besvare delen om geografiundervisning ble det benyttet intervju av samfunnsfaglærere med ulik fagbakgrunn, mens det ble benyttet delanalyse av to ulike læreverk for å besvare siste del av problemstillingen. Oppgaven viser at geografien ikke har blitt tatt hensyn til i arbeidet med ny læreplan, noe som gjenspeiles i lærernes oppfattelse av kompetansemålene. Det viser seg at det er forskjeller i tolkning av læreplanen blant samfunnsfaglærere, noe som påvirker undervisningens innhold og i verste fall kan føre til en skjevhet fra skole til skole. En er mer avhengig av å ha en lærer med geografikompetanse for å kunne se mulighetene for geografiundervisning. De to læreverkene valgt for denne oppgaven presenterer geografien ulikt, hvor et av disse har med lite geografi hvor det meste presenteres i form av kart. Det andre læreverket gir et mer helhetlig bilde rundt geografien og integrerer geografien i flere kapitler. Oppgaven konkluderer med at geografi står dårlig stilt i ungdomsskolen. Dette skyldes utydelig til liten grad av representasjon i læreplanen og lav representasjon blant samfunnsfaglærere. På grunn av dette kan en anta at geografiundervisningen i LK20 foregår ved bruk av kart, ofte som et visualiseringsverktøy for å nå et annet mål.
dc.description.abstractIn lower-secondary school, the subject social studies consist of three disciplines, social studies, history and geography. Because of low competence among teachers in social science, the discipline of geography has become the least prioritized. In former national curricula, the competence aims has been concrete and explicit on what each discipline contains and which competence aims are related to which. With a new national curriculum, Kunnskapsløftet 2020 and its more general competence aims, the teaching has become more dependent on the teacher’s knowledge and background. The thesis sheds a light on how geography is affected by these general competence aims through the thesis question: How are the teaching of geography and as a discipline affected after Kunnskapsløftet, 2020? The question can be viewed as two parts, where two different methods were used to answer each part. To answer how teaching geography are affected, interview has been used as a method. To answer how geography is viewed as a discipline it has been used an analysis of two different textbooks. The thesis shows that geography has not been taken into consideration while planning the new national curriculum, which are reflected through the teacher’s interpretation of the competence aims. It turns out that there are differences in this interpretation among teachers, which affects the content of the teaching, at worst it can cause differences in knowledge among different schools. The school is dependent on having a teacher with background in geography to see the possibilities for geography in teaching. The two textbooks chosen for this thesis presents geography differently, where one presents geography mostly as maps. The other shows a more broadened picture of geography and integrates geography in several chapters throughout the book. The thesis concludes that geography is in a bad position in lower-secondary school. This is caused by low and unclear representation among teachers and in the content of the national curriculum. Because of this, one could assume that geography teaching in LK20 mostly consists of maps, often used as visualizing to reach a different goal.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamfunnsfag i Kunnskapsløftet 2020 - En nedprioritering av geografi?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel