Openings and Beginnings: A Narratological Approach to the Initiation of Narratives
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005542Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar sikte på å definere den første delen av et narrativ, ofte beskrevet som "åpning'' eller "begynnelse,'' blant annet av Aristoteles. I dette inngår etableringen av fire konsepter som avgrenser dette første partiet og redegjør for dets innhold. De fire konseptene er en differensiering av begrepene "åpning'' og "begynnelse,'' en skilnad mellom paratekst og diskurs, en klassifisering av åpninger som modaliteter av umiddelbarhet og ekstrapoleringen av en plottmodell. Ved å narratologisk analysere åpningene og begynnelsene i åtte moderne, engelske, klassiske romaner, publisert i perioden sent 1700-tall til midten av 1800-tallet, vil oppgaven vise hvordan romaner ikke bare åpner og begynner, men også hva som inngår i denne første delen i et narrativ. This assignment proposes an alternative way of looking at the first part of narratives, conventionally termed the “beginning” by critics such as Aristotle. This includes establishing four concepts to demarcate where this initial section of narrative commences, but also where the section ends and the middle part of the narrative ensures. These concepts are comprised of a distinction of the concepts “opening” and “beginning,” a separation of paratext and discourse, a classification of openings as modalities of immediacy, and an extrapolation of a model of plot. By analysing the openings and beginnings of eight modern, English classic novels, published in the period late 1700s to mid-1800s narratological, the thesis aims to show not only how novels open and begin narratives, but also what constitutes the section of narrative.