Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrømme, Alex.
dc.contributor.advisorDahl, Thomas
dc.contributor.authorHansen, Gabrielle
dc.date.accessioned2022-07-14T14:22:59Z
dc.date.available2022-07-14T14:22:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-326-6175-6
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005448
dc.description.abstractNorsk sammendrag Tilbakemeldinger som formativ vurdering i høyere utdanning Det overordnede tema i denne avhandlingen er bruk av tilbakemeldinger som formativ vurdering i høyere utdanning. Hoved forskningsspørsmålet er hvordan undervisere kan utvikle sin egen tilbakemeldingspraksis i en mer formativ retning? Hovedfunnene viser at undervisere kan utvikle sin egen praksis i en mer formativ retning ved å ta ansvar for å skape et sosialt læringsmiljø der tilbakemelding skapes gjennom aktiv studentdeltakelse i dialogiske læringsaktiviteter som studentdialoger, lærer-student-dialoger, og sist, men ikke minst, indre dialoger gjennom refleksjon. Denne avhandlingen er basert på en to og et halvt års intervensjonsstudie, ved bruk av en kvalitativ tilnærming innenfor et interaktiv aksjonsforskningsrammeverk. Bakgrunnen for studien er at tilbakemelding representerer et stort dilemma innenfor høyere utdanning i dag, da det er et relativt stort gap mellom dens teoretiske potensial og faktiske praksiser, og det er nødvendig å skalere opp utdanningsendring. Gjennom en gjensidig samarbeidsprosess brukte opptil fem matematikkundervisere, og forfatteren av denne avhandlingen, "syv prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis" (Nicol og MacFarlane-Dick, 2006), som et intervensjonsverktøy for å skape en formativ vurderingspraksis i matematikk, kjennetegnet av aktiv studentdeltagelse, selv-tilbakemelding, refleksjon, studentdialog og student-underviser-dialog. Gjennom denne intervensjonsprosessen ble følgende undersøkt: hvordan underviserne opplevde å endre egen praksis (delstudie 1), graden av samsvar mellom undervisernes intensjoner ved bruk av de «syv prinsipper for en god tilbakemeldingspraksis» og studentenes erfaring med dem i praksis (delstudie 2), og studentenes målorienteringsmønstre innenfor en formativ vurderingspraksis i matematikk (delstudie 3). Resultatene fra de tre studiene viser at utvikling og endring i praksis er direkte knyttet til ens personlige utvikling som underviser (Delstudie 1). Funnene viser også at samsvar mellom student- og undervisers forståelse, krever dialog og aktiv innsats og deltakelse fra begge parter (Delstudie 2). Til slutt argumenterer resultatene for viktigheten av undervisernes innsats i forhold til utvikling av studenters målorienteringsmønstre, og for å opprettholde målorienteringsstabilitet (Delstudie 3).en_US
dc.description.abstractEnglish summary Use of Feedback in a Higher Education Learning Context The overall theme addressed in this thesis is use of feedback in a higher education learning context. The main research question is how can educators develop their own feedback practice in a more formative way? Main findings shows that educators can develop their own practice in a more formative direction by being responsible for creating a social learning environment where feedback is created through active student participation in dialogic learning activities such as peer dialogues, teacher-student dialogues, and finally, inner dialogues through reflection. This thesis is based on a two-and-a-half-year intervention study, using a qualitative approach within an interactive action research framework. The background for this study is relatively simple and straightforward: feedback represents a major dilemma within higher education today as there is a relatively large gap between its theoretical potential and the actual practices, and it is necessary to scale up educational change. Through a mutual collaborative process, up to five mathematics teachers and the author of this thesis, used the “seven principles of good feedback practice” (Nicol and MacFarlane-Dick, 2006), as an intervention tool to create a formative assessment practice in mathematics that is characterised by active student participation, self-feedback, reflection, peer dialogue and student-teacher dialogue. Through this intervention process the following items were examined: how the teachers experienced changing their own practice (Sub-study 1) the degree of compliance between the teachers’ intentions in using the “seven principles of good feedback practice” and the students’ experience of them in practice (Sub-study 2), and the student’s achievement-goal patterns within a formative assessment practice in mathematics (Sub-study 3). The results from the three studies show that development and change in practice are directly connected to one’s personal development as a teacher (Sub-study 1). The findings also reveal that compliance between student and teacher understandings, requires dialogue and active efforts and participation by both parties (Sub-study 2). Finally, the results argue for the importance of teachers` effort in relation to the development of students’ achievement-goal patterns, and for maintaining achievement-goal stability (Sub-study 3).en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2022:177
dc.relation.haspartPaper 1: Hansen,Gabrielle. Formative assessment from paper to practice: teachers experience of change. Emperical lessions from school literature practiced in higher education.
dc.relation.haspartPaper 2: Hansen, Gabrielle. Formative assessment as a collaborative act. Teachers` intention and students` experience: Two sides of the same coin, or?. Studies in Educational Evaluation 2020 ;Volum 66. s. 1-10 https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100904
dc.relation.haspartPaper 3: Hansen, Gabrielle; Ringdal, Regine. Formative assessment as a future step in maintaining the mastery-approach and performance-avoidance goal stability.. Studies in Educational Evaluation 2018 ;Volum 56. s. 59-70 https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.11.005
dc.titleUse of Feedback in a Higher Education learning Context. “It’s not like it’s too late to learn. And this is an important message, you can learn even if you have misunderstood”en_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel