Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTønseth, Christin
dc.contributor.authorHanken, Ina Katrin Oksavik
dc.date.accessioned2022-07-13T17:22:14Z
dc.date.available2022-07-13T17:22:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182041:67393279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005295
dc.description.abstractVoksne møter i dag et stadig økende kompetansepress fra arbeids- og samfunnsliv, og det settes stadig fokus på livslang læring, og at vi lærer hele livet. Dette kan være en av grunnene til at så mange velger å ta videreutdanning etter å ha etablert seg i arbeidslivet, og da gjerne i kombinasjon med jobb, familie og fritid. For å muliggjøre dette velger mange fleksible studietilbud, som nettstudier eller samlingsbaserte studier, som ikke krever at en er fysisk til stedet ved utdanningsinstitusjonene gjennom hele studiene. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan disse voksne, fleksible studentene forholder seg til egen motivasjon. Denne tematikken utforskes gjennom problemstillingen: Hva motiverer voksne til fleksible studier, og hvordan påvirkes studiemotivasjonen av kombinasjonen studie, jobb, hjem, og fritid? Oppgaven bygger på teorier om motivasjon, mestringsforventninger, selvregulering og roller. Det er benyttet et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte kvalitative intervjuer som metode for datainnsamling, og det er tatt utgangspunkt i fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapsteori. Det har blitt gjennomført fem intervjuer med voksne mellom 30 og 60 år, etterfulgt av en tematisk innholdsanalyse av datamaterialet for å avdekke det dypere meningsinnholdet i informantenes opplevelser av tematikken. I analysen trekkes det frem syv temaer som omhandler de voksne, fleksible studentenes motivasjon, og hvordan de opplevde motivasjon, mestring, utfordringer og rollekonflikter underveis i studieløpene sine. Gjennom analysen og diskusjonen kommer det frem at de motiveres og påvirkes av ulike aspekter, men at motivasjonen for å starte på studiene er knyttet til egen arbeidssituasjon, i tråd med det tidligere forskning også har vist. Dette kan være lønn, utsikter om høyere stilling, eller å få mer kompetanse på sitt felt. Det synes derimot vanskelig å skille mellom motivet eller begrunnelsen og motivasjonen eller drivkraften for å starte opp og fullføre slike fleksible studieløp. Denne forskjellen forsvinner litt i datamaterialet, og er kanskje heller ikke noe det skilles tydelig på i dagligtalen. Informantene i prosjektet er ressurssterke personer med høy self-efficacy, motivasjon og evne til selvstyring. Avslutningsvis stilles det spørsmål til om en må være så ressurssterk for å stå i et slikt studieløp.
dc.description.abstractToday, adults face an ever-increasing competence pressure in working life, and there is a constant focus on lifelong learning. This may be one of the reasons why so many choose to take further education after having established themselves in working life, and then often in combination with work, family, and leisure time. To make this possible, many choose flexible study programs, such as online studies or intensive seminars, which do not require one to be often physically present at the educational institutions. The purpose of this study is to explore how these adult, flexible students relate to their own motivation. This subject matter is explored through the research question: What motivates adults to flexible studies, and how is the study motivation affected by the combination of study, work, home, and leisure time? The thesis is based on theories of motivation, self-efficacy beliefs, self-regulation, and roles. A qualitative research design with semi-structured qualitative interviews has been employed to collect the empirical data, based on phenomenological and hermeneutic theories. Five interviews were conducted, with adults between the ages of 30 and 60, and analyzed through a thematic content analysis to discover the deeper meaning in the informants' experiences of the subject matter. The analysis highlights seven themes which concerns adult, flexible students' motivation, and how they experience motivation, self-efficacy beliefs, challenges and role conflicts during their studies. Through the analysis and discussion, it emerges that they are motivated and influenced by various aspects, though the motivation to start the studies is linked to their own work situation, in line with what previous research has also shown. This can be higher income, prospects of a higher position, or gaining more competence in their field. On the other hand, it seems difficult to distinguish between the motive or justification and the motivation or driving force to start and complete such flexible study courses. This difference disappears a little in the data material and is perhaps not something that is clearly distinguished in everyday speech. My informants are resourceful, self-regulative people with high self-efficacy and motivation. Must one really be so resourceful to engage in flexible studies?
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet vil jo føre til at du får høyere lønn og sånt da
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel