Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLysø, Knut Ole
dc.contributor.authorØstrem, Johannes
dc.date.accessioned2022-07-12T17:22:28Z
dc.date.available2022-07-12T17:22:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107175740:22081918
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004940
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt opplæring knyttet til personlig økonomi i grunnskolen, med fokus på matematikkfaget. Hensikten med studien har vært å få mer kunnskap om hvordan ungdomsskoleelever vurderer at matematikkundervisningen og skolen bidrar til utvikling av deres kompetanse i personlig økonomi. Studiens problemstilling var: Hvordan vurderer 10. klasseelever matematikkundervisningen og skolen som medium for utvikling av kompetanse i personlig økonomi? Bakgrunn for studien er en samfunnsutvikling over tid som har ført til at barn og ungdom involveres i større grad enn tidligere i den kommersielle verden. Denne samfunnsutviklingen gjør at dagens unge befinner seg i et krevende økonomisk landskap, og de har derfor større behov for kompetanse i personlig økonomi enn deres foreldre hadde som unge. Gitt den åpenbare motivasjonen for å drive med økonomisk opplæring i skolen, tyder forskningslitteratur på manglende bevis for at økonomisk opplæring i skolen er en effektiv måte å utvikle kompetanse i personlig økonomi hos individer. For å undersøke matematikkundervisningen som medium for utvikling av kompetanse i personlig økonomi, bruker studien et teoretisk rammeverk fra Huston (2010). Dette rammeverket tar utgangspunkt i begrepet «financial literacy», og studerer kunnskaps- og anvendelsesdimensjonen i begrepet. For å svare på studiens problemstilling og forskningsspørsmål er det brukt kvantitativ metode. Studien er gjennomført som en tverrsnittsundersøkelse med et utvalg bestående av 102 elever fra 10. trinn ved to forskjellige ungdomsskoler. Utvalget ble gjort strategisk. Datamaterialet er samlet inn ved bruk av prekodet spørreskjema, og deskriptiv statistikk er brukt for å analysere datamaterialet. Studiens funn viser at utvalget mener matematikkundervisningen bidrar til utvikling av økonomisk kompetanse i en viss grad, men at bidraget er større til kunnskapsdimensjonen enn anvendelsesdimensjonen, jfr. Huston (2010). Studiens funn peker altså i retning at matematikkundervisningen elevene har hatt bidrar til økonomisk kunnskap i større grad enn økonomisk kompetanse, noe som stemmer godt overens med tidligere forskning. Videre har denne studien funn som viser at utvalget mener matematikkundervisningen bidrar til utvikling av økonomisk kompetanse i større grad enn andre fag og undervisningssituasjoner på skolen. Studiens funn viser også at elevene i utvalget vurderer skolen som et mindre viktig medium for utvikling av deres kompetanse i personlig økonomi. Bakgrunnen for det er at foreldre/foresatte og internett er de kunnskapskanalene elevene mener har bidratt i størst grad for deres kompetanse i personlig økonomi, og som elevene i størst grad oppsøker for å lære om personlig økonomi. Implikasjoner som følge av funn i denne studien er ikke for omfattende, da det er misvisende å generalisere studiens funn. Likevel håper jeg denne studien kan sette søkelys på temaet personlig økonomi i skolen, og spesielt i matematikkfaget. Nøkkelord: personlig økonomi, økonomisk opplæring, financial literacy, matematikkdidaktikk 
dc.description.abstractThis study has examined education related to personal finance in school, with focus on mathematics education. The purpose of this study has been to gain more knowledge about how secondary school students assess mathematics teaching and school contributes to the development of their competence in personal finance. The study's research problem was: How do 10th grade students evaluate mathematics teaching and school as a medium for developing competence in personal finance? The background for this research is a societal development over time that has led to children and young people being involved to a greater extent than before in the commercial world. This societal development means that today's young people are in a demanding financial landscape, and they therefore have a greater need for competence in personal finances and what their parents had as young people. Given the obvious motivation for pursuing financial education in school, research literature suggests a lack of evidence for financial education in school is an effective way to develop competence in personal finance in individuals. To investigate mathematics teaching as a medium for the development of competence in personal finance, the study uses the theoretical framework from Huston (2010). This framework is based on the concept of financial literacy. To answer the study's problem and research questions, a quantitative method has been used. The study was conducted as a cross-sectional survey with a sample consisting of 102 students from 10th grade at two different secondary schools. The selection was made strategically. The data material is collected using a precoded questionnaire, and descriptive statistics are used to analyze the data material. The study's findings show that the students believes that mathematics teaching contributes to the development of financial literacy to a certain degree, but that the contribution is greater to the knowledge dimension than the application dimension, cf. Huston (2010). The study's findings thus point in the direction that the mathematics teaching the students have had contributes to financial knowledge to a greater degree than financial literacy, which is in good agreement with previous research. Furthermore, this study has findings that show that mathematics teaching contributes to the development of financial literacy to a greater extent than other subjects and teaching situations at school. The study's findings also show that secondary school students consider school as a less important medium for developing their competence in personal finance. The background is results from the questionnaire which shows that parents / guardians and internet are considered a more important medium for the competence they have acquired, and seek out to acquire competence in personal finance. Implications as a result of findings in this study are not too extensive, as it is misleading to generalize the findings of the study. Nevertheless, I hope this study can shed light on the topic of personal finance in school, and especially in mathematics education. Keywords: personal finance, financial education, financial literacy, mathematics didactics  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg kan ikke noe særlig om økonomi jeg ... Vi har jo ikke lært om det på skolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel