Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjørholt, Anne Trine
dc.contributor.authorShafin, Shafaq
dc.date.accessioned2022-07-12T17:22:18Z
dc.date.available2022-07-12T17:22:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182733:64368183
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004932
dc.description.abstractBarn har de samme grunnleggende menneskerettighetene som voksne, samt tilleggsrettigheter som ivaretar deres behov. Barn er verken foreldrenes eiendom eller den trengende mottakeren av veldedighet. De er mennesker som har sine egne rettigheter. Barnerettighetskonvensjonen anerkjenner både barns grunnleggende menneskeverd og viktigheten av deres velvære og vekst. Barn har rett til å leve, utvikle seg, være trygge og ha medbestemmelse i hvordan livene deres formes, og derfor bør voksne gi det nærende miljøet og oppmuntringen som barn trenger når de utvikler seg mot å bli selvstendige. Tidlig barndom er en kritisk periode for å realisere barns rettigheter, da små barn i denne perioden opplever en rask periode med vekst og endring. Små barns tidligste år er grunnlaget for deres fysiske og psykiske helse samt sosial og følelsesmessig trygghet i samarbeid med kulturell og personlig identitet. Små barn forstås best som sosiale aktører hvis overlevelse, velvære og utvikling er avhengig av og bygget rundt nære relasjoner med foreldrene, medlemmer av utvidet familie, jevnaldrende, omsorgspersoner og fagpersoner i tidlig barndom. Denne masteroppgaven har som mål å få et glimt av førskolelæreres perspektiver på barns rettigheter i Karachi, Pakistan på barns rettigheter. Implementeringen av UNCRC i Pakistan og tilstanden til barns rettigheter i Pakistan er beskrevet samt tiltakene som blir iverksatt for å fremme barns barns rettigheter. Videre er de ulike utfordringene som lærere møter når de implementerer, fremmer og beskytter barns rettigheter også blitt beskrevet. Individuelle intervjuer ble gjennomført med førskolelærere fra Karachi, Pakistan, og deres syn på tidlig barndom, barns rettigheter, UNCRC og utfordringene som står overfor når implementering og beskyttelse av barns rettigheter ble diskutert. Videre diskuteres småbarnslæreres meninger om UNCRC, tilstanden til barns rettigheter i Pakistan og implementeringen av UNCRC og barns rettigheter i daglig undervisning og læring i denne masteroppgaven.
dc.description.abstractChildren have the same basic human rights as adults, as well as additional rights that cares to their needs. Children are neither the property of the parents nor the needy recipient of charity. They are human beings who have their own set of rights. The child rights convention acknowledges both children’s basic human dignity and the importance of their wellbeing and growth. Children have the rights to live, develop, be safe and have a say in how their lives are formed and therefore adults should provide the nurturing environment and encouragement that children need as they progress towards becoming independent. Early childhood is a critical period for realizing children’s rights, as during this period young children experience rapid period of growth and change. Young children’s earliest years are the foundation for their physical and mental health as well as social and emotional security in collaboration with cultural and personal identity. Young children are best understood as social actors whose survival, well-being and development are dependent on and built around close relationships with their parents, members of the extended family, peers, caregivers, and early childhood professional. This master thesis aims to gain a glimpse of early childhood educators’ perspectives on children’s rights in Karachi, Pakistan on children’s rights. The implementation of the UNCRC in Pakistan and the state of children’s rights in Pakistan is described as well as the measures that are being taken to promote children’s children rights. Furthermore, the various challenges that educators face when implementing, promoting, and protecting children’s rights have also been described. Individual interviews were conducted with early childhood educators from Karachi, Pakistan and their views towards early childhood, children’s rights, the UNCRC and the challenges faced when implementing and protecting children rights were discussed. Furthermore, early childhood educators’ opinions on the UNCRC, the state of children’s rights in Pakistan and the implementation of the UNCRC and children’s rights in daily teaching and learning is discussed in this master thesis.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementation is the Key to Sucess Perspectives of Early Childhood Educators on Children's Rights in Karachi, Pakistan
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel