Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordhus, Gerd Elisabeth Meyer
dc.contributor.authorPetersen, Karete
dc.contributor.authorLødemel, Mathea Johanne
dc.date.accessioned2022-07-12T17:21:42Z
dc.date.available2022-07-12T17:21:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112446249:114419445
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004901
dc.description.abstractBakgrunn: Norge har et økende antall innvandrere. Det er mange sykepleiere som møter pasienter som ikke snakker språket. Denne pasientgruppen kan ha svært ulike tanker og behov, og kommunikasjonsutfordringer kan føre til misforståelser og dårlig helsehjelp. Hensikt: Ved å se på hvordan sykepleiere opplever kommunikasjon med etniske minoritetspasienter, kan det bidra til økt oppmerksomhet rundt temaet. Dette kan bidra til å forbedre kommunikasjonsutfordringene i helsesektoren. Metode: Oppgaven er en systemtisk litteraturstudie der problemstillingen besvares gjennom strukturerte søk etter utvelgelse og analyse av åtte kvalitative forskningsartikler. Resultat: Sykepleierne opplevde et behov for å øke den kulturelle kompetansen sin, og opplevde mangel på trygghet og selvtillit i kommunikasjon med etniske minoritetspasienter. Det var vanskelig å forstå hverandres kultur og verdier, og språkbarrieren spilte en stor rolle. At tolken ikke alltid var til stede påvirket kommunikasjonen negativt, og de opplevde at de hadde mindre tid til andre pasienter. Konklusjon: Det var mange faktorer som påvirket sykepleiere i kommunikasjon med etniske minoritetspasienter. Kulturell kompetanse ga sykepleierne mer forståelse og respekt for pasientens kultur og synspunkt. Tolk var nødvendig ved språkbarrierer, men samarbeidet med tolk tok mye tid. Samtidig var lite tid og opplæring en faktor som sto i veien for god kulturell kommunikasjon.
dc.description.abstractBackground: Norway has an increasing number of immigrants. There are many nurses who meet patients who can´t speak the language. This group of patients may have different thoughts and needs, and communication challenges can lead to misunderstandings and poor health care. Aim: By seeing how nurses experience communication with ethnic minority patients, it can contribute to increased awareness of the topic. This can help to improve the communication challenges in the health sector. Method: The thesis is a systematic literature study where the problem is answered through structured searches for selection and analysis of eight qualitative research articles. Result: The nurses experienced a need to increase their cultural competence and experienced a lack of security and self-confidence in communication with ethnic minority patients. It was difficult to understand each other's culture and values, and the language barrier played a major role. The fact that the interpreter not always was present had a negative effect on communication, and they felt that they had less time for other patients. Conclusion: There were many factors that influenced nurses in communication with ethnic minority patients. Cultural competence gave the nurses more understanding and respect for the patient's culture and point of view. Interpreters were needed for language barriers but working with interpreters took a lot of time. At the same time, little time and training was a factor that stood in the way of good cultural communication.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever sykepleiere kommunikasjon med pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel