Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit
dc.contributor.authorVattøy, Emelie
dc.date.accessioned2022-07-12T17:20:43Z
dc.date.available2022-07-12T17:20:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110854809:50593121
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004852
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet i denne rapporten er barns intensjonsforståelse. Problemstillingen vi skal ta utgangspunkt i er ¨Hva kan forskningen til J. Kiley Hamlin si oss om når og hvordan spedbarn oppfatter intensjoner bak prososial og antisosial atferd?¨ Resultatet i studiene viser til at barn fra 5 md. klarer å skille mellom og har en preferanse når det gjelder prososial og antisosial atferd. Derimot klarer de ikke å skille en suksessfull og en mislykket intensjonell handling. Når barna er 8 md. gammel klarer de å skille en suksessfull hjelper fra en mislykket hindrer, samt en mislykket hjelper fra en suksessfull hindrer. De prefererer i disse tilfellene hjelperen, noe som viser at de forstår intensjonen. Når barnet er 10 md. viser forskningen at de foretrekker intensjonelle over virkelig ikke-intensjonelle hjelpere, og virkelig ikke-intensjonelle over intensjonelle hindrere. De foretrekker også den virkelige ikke-intensjonelle ovenfor den neglisjerende ikke-intensjonelle hindreren. Altså klarer de på dette punktet å skille intensjonell fra virkelig ikke-intensjonell i alle situasjoner, men kun hindrer situasjonen når det måles neglisjerende ikke-intensjonell mot virkelig ikke-intensjonell.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarns forståelse av intensjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel