En kvalitativ studie: Lederes opplevelse av motivasjon på plantebaserte spisesteder
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004845Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Sammendrag
Sammendrag:Oppgavens problemstilling er: «Hva oppleves som motiverende og demotiverende for ledere på plantebaserte spisesteder.» For å svare på problemstillingen best mulig er to motivasjonsteorier brukt, McClelland’s behovsteori og Herzberg’s tofaktorteori. Forhåpentligvis kan funnene fra denne oppgaven bli brukt i senere forskning.
Metoden som ble brukt for innsamling av data var semi-strukturerte intervju med to informanter fra forskjellige plantebaserte spisesteder. Ett ble gjort digitalt og ett fysisk. Deretter ble intervjuene transkribert og analysert ved bruk av tematisk analyse.
Funnene mine viser den subjektive opplevelsen til informantene, hvor de nevnte forskjellige aspekter som var motiverende på arbeidsplassen. Ut fra analysen var det fire temaer som viste seg som viktige. Disse var Det sosiale, Engasjerende arbeid, Positivitet og Lite negativitet. De to første temaene har også undertemaer.
Konklusjonen til oppgaven er: Det som opplevdes motiverende for informantene var det sosiale, positivitet, og engasjement. De nevnte ingen demotiverende opplevelser. Dette kan resultere i trivsel og motivasjon på arbeidsplassen. I tillegg kan det tolkes som om de var motivasjonssøkende personer. Videre kan det tyde på at informantene hadde likheter når det gjaldt deres personlighet i forhold til motivasjon, i og med at begge skåret høyt på behov for prestasjon og tilhørighet.
I eventuell videre forskning hadde det være interessant å se om disse funnene gjelder flere innenfor samme bransje, både ledere og ansatte. I tillegg kunne man hatt mer kvantitativ forskning for å generalisere mer.