Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakke, Emil
dc.contributor.authorNordby, Mina
dc.date.accessioned2022-07-09T17:22:55Z
dc.date.available2022-07-09T17:22:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114623423:22636974
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004423
dc.description.abstractDa regjeringens digitale handlingsplan for grunnskolen ble publisert i 2017, førte den med seg et stort engasjement blant foreldre, som allerede prøvde å minske barnas skjermtid. Regjeringens retningslinjer angående digitalisering i grunnskolen hadde ikke bare en stor påvirkning på lærere og elever, men også foreldre. Likevel, er foreldrene en gruppe som ofte blir glemt, selv om de har en svært viktig rolle i barnas læring. Formålet med denne masteroppgaven har dermed vært å finne ut hva foreldrenes rolle i barnas digitale læring er, fra et domestiseringsteoretisk perspektiv. Studien har undersøkt en rekke forskningsspørsmål angående foreldrenes holdninger, bekymringer og involveringer rundt barnas bruk av det digitale læringsverktøyet iPad. Det har også blitt forsket på foreldrenes tilrettelegging til et digitalt læringsmiljø hjemme, deres digitale kompetanse og motivasjon til å delta på barnas tilhørende læringsplattform gjennom skolen. Gjennom en utforskende forskningsdesign har det blitt gjennomført både kvalitative og kvantitative metoder. Gjennom kvalitative strukturerte intervjuer deltok 4 grunnskolelærere. Disse intervjuene ble videre transkribert og analysert gjennom designemetoden affinitetsdiagram. Den kvantitative digitale spørreundersøkelsen ble besvart av 51 foreldre med barn på småtrinnet, og dette ble analysert gjennom datamatrisen som ble opprettet etter endt spørreundersøkelse. Studien viser at foreldrene har en rekke ulike og viktige roller i barnas digitale læring som det burde bli satt et større fokus på. Studiens hovedfunn er at tross høy digital kompetanse, motivasjon og engasjement er foreldrene fortsatt bekymret for barnas bruk av digitale verktøy, som iPad. Denne masteroppgaven avsluttes med å komme opp med et designforslag til løsningen på nettopp dette, og oppfordrer myndighetene og kommunene i Norge til å sette enda mer søkelys på foreldrenes involvering fremover.
dc.description.abstractWhen the Ministry of Education published in 2017, the digitalization strategy for the primary and secondary education sector, it led to huge engagement from parents who were already trying to reduce their children´s time on screens. The government’s guidelines regarding digitalization in primary school had a major impact not only on teachers and pupils but also the parents. However, one group that can then often be forgotten is the parents, who also have a very important role in the child’s learning. The purpose of this master’s thesis has been to find out what the parents’ role in the children’s digital learning is, from a domestication theoretical perspective. The study has examined several research questions regarding parents’ attitudes, concerns, and involvement regarding children’s use of the digital learning tool iPad. Research has also been conducted on parents’ adaptation to a digital learning environment at home, their digital competence, and motivation to participate in their children’s associated learning platform through school. Through an exploratory research design, both qualitative and quantitative methods have been conducted. Through qualitative structured interviews, 4 primary school teachers participated. These interviews were further transcribed and analyzed through the affinity diagram design method. The quantitative digital questionnaire was answered by 51 parents with children in primary school, which was analyzed through the data matrix that was created after completing the questionnaire. This study shows that parents have many different and important roles in their children’s digital learning that this should be focused more on. The main finding of the study is that despite high digital competence, motivation, and commitment, parents are still concerned about their children’s use of digital tools such as iPad. This master’s thesis concludes by coming up with a design proposal for the solution to these concerns and encourages the authorities and municipalities in Norway to put more focus on parental involvement forward.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe role of parents in children´s digital learning at home: a domestication theory perspective
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel