Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæther, Stig Arve
dc.contributor.authorOhla, Nadine
dc.date.accessioned2022-07-09T17:22:42Z
dc.date.available2022-07-09T17:22:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:22411068
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004417
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Det er mange faktorer som påvirker en spillers muligheter til å lykkes som profesjonell fotballspiller, og en av disse faktorene er foreldre. Denne oppgaven har til hensikt å gi et dypere innblikk i og forståelse for hvordan foreldre hjelper og støtter spillere gjennom ulike stadier av deres fotballkarriere, og spesielt i karriereovergangen fra junior- til seniornivå i fotball. Dette er en overgang som er identifisert som svært krevende, men samtidig avgjørende for å lykkes på veien til elitenivå. Studien tar utgangspunkt i tidligere forskning på betydningen av foreldre i idretten, sett i lys av Wylleman og Lavalles (2004) og Wyllemans (2019) Holistic athletic career model. Ved hjelp av et kvalitativt design og ti semistrukturerte intervjuer, henholdsvis med fem spillere og fem foreldre, har spørsmål om foreldrenes rolle i fotballkarrieren blitt besvart i lys av deres egne erfaringer. Kjennetegn ved spillerne er at de tidligere har vært spillere i et talentutviklingsakademi i en norsk eliteserieklubb. Foreldreutvalget består av én mor og fire fedre, og alle fedrene har vært trener for sønnene sine i hele eller deler av spillernes karriere frem til 13-årsalderen. Studien har et særskilt søkelys på foreldrenes tilbud av sosial støtte. Analysearbeidet av det empiriske materialet er analysert ved hjelp av en tematisk tilnærming. En gjennomgående tendens er at spillerne anser foreldrenes vedvarende støtte og kjærlighet, som viktigst i karriereovergangen fra junior- til seniornivå. Med andre ord står foreldrenes emosjonelle støtte sterkt i denne delen av spillernes karriere. Dette kan knyttes til spillerne gradvis blir mer selvstendig og at kravet til kompetanse på idrettsfeltet blir høyere. På denne måten er de ikke like avhengig av praktisk støtte fra foreldrene lenger, og fotballfaglig læring vil i all hovedsak foregå sammen med en erfaren og kompetent trener. Foreldrene støtter også spillerne i denne fasen av karrieren ved at de tar en rolle som rådgivere. Dette hjelper spillerne med å utvikle interne ressurser som er av betydning i møte med utfordringer og motgang. Videre kommer det frem at nesten alle foreldrene ønsker bedre kommunikasjon med og fra akademiet. Dette ønsket kan ses i lys av foreldrenes sterke involvering og trenerrolle i de tidlige årene av spillernes karriere, og indikerer at foreldrene opplever en utfordrende overgang parallelt med spillerne. Oppsummert indikerer funnene at foreldre er en av flere betydningsfulle faktorer som kan bidra til å realisere spillernes drøm om en profesjonell fotballkarriere, hovedsakelig på hjemmebane. Nøkkelord: fotball, talentutvikling, karriereoverganger, foreldreinvolvering, foreldrestøtte
dc.description.abstractAbstract There are many factors contributing to a football player’s possibilities to succeed as a professional player, and one of these factors are parent involvement. This thesis wishes to contribute to a deeper understanding on how parents help and support the players throughout different stages of their career, especially in the transition from junior to senior level in soccer. This transition is identified as turbulent period, but also crucial to succeed on their journey towards the elite level. The study highlights earlier research on the role of parent involvement in sports, in the light of Wylleman and Lavalles (2004) and Wylleman (2019) Holistic athletic career model. The study is built upon a qualitative research design with ten semi structured interviews, including five football players and five parents. The interview focused on the informant’s own experiences with the parental role in the individual’s soccer career. All players have earlier been a part of a talent academy in a Norwegian elite club. The parents’ in the study includes one mother and four fathers, where all fathers have been coaches for their sons throughout part of or the whole of their soccer career from the ages of 13. The study especially highlights the parental contribution of social support. The results indicates that most of the players perceives their parent’s perpetual support and love, as the most important factor in their career transition from junior to senior level. In other words, parents emotional support seems to be an essential factor in this part of the player’s career. This may be a result from the players becoming more independent and that the demands for competence in the field of sports increases. At this stage, the players are no longer as depending on the tangible support from their parents, and their professional development will occur with help from an experienced and competent coach. The parents also support their children in this phase, more as an advisor. This contribute to develop the player’s internal resources which are a necessity when facing challenges and setbacks. The study also reveals that almost all parents’ wishes to have better communication with the academy. This wish can be seen in the light of their strong parental involvement and coaching role in the earlier stages of their children’s careers. Indicating that the parents also experience a challenging transition in parallel with the players. In conclusion, the findings indicates that parenting is on of several significant factors contributing to realizing the players´ dream of a professional football career, mainly at home. Key words: Talent development, career transitions, parental involvement, parental support
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFotballforeldrene- fra sjåfør til rådgiver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel