dc.contributor.advisor | Farup, Ivar | |
dc.contributor.author | Helgestad, Amund | |
dc.contributor.author | Rønning, Kristian Aakervik | |
dc.contributor.author | Lien, Thomas Vincent | |
dc.date.accessioned | 2022-07-09T17:21:45Z | |
dc.date.available | 2022-07-09T17:21:45Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106258538:111750422 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004390 | |
dc.description.abstract | Medisinsk utdanning i Norge står for tiden ovenfor en utfordring; det er et ønske
å kunne øke antallet studentplasser, men muligheten for dette er begrenset av
tilbudet til å gi praktisk klinikkundervisning.
Zimmer Digital er en start-up bedrift med en visjon om å lage en digital løsning på
dette problemet, ved å integegrere VR simulering i den medisinske utdanningen
som erstatning for manglende – eller et tillegg til allerede eksisterende – praktisk
opplæring. Siden utvikling og innovasjon innenfor medisin skjer svært raskt, må
en løsning være fleksibel nok til at den kan holde følge med fremtidige endringer.
Prosjektet søker etter muligheter for et slikt skalerbart rammeverk og delvis im-
plementerer en slik programvareløsning. Denne har som mål å la brukere enkelt
lage nye spillbare simuleringer på egenhånd og som dem derretter kan spille igjen-
nom med VR. Siden løsningen støtter muligheten til å endre allerede eksisternde
simuleringer, eller lage nye, vil det være enklere å holde følge med eventuelle
fremtidige endringer.
Den vedlagte løsningen gir Zimmer Digital et programvare-rammeverk som forhåpent-
ligvis kan hjelpe dem med å nå deres fremtidige mål. | |
dc.description.abstract | Medical Education in Norway is currently facing a challenge where they need to
enroll more students but have limited capacity for practical clinical training.
Zimmer Digital is a start-up company with the vision to create a digital solution
for said problem, by incorporating VR simulation in medical education as a sup-
plement or addition to real-life practical training. As the medical field is subject
to rapid innovation, a solution needs to be flexible enough to keep up with future
advances.
The project investigates possibilities for and partially implements a scalable soft-
ware framework. It aims to allow users to easily create new playable simulations
on their own, which they then can play through using VR. Such a solution is
flexible and can adapt to future advances in the medical field and education, as
outdated simulations can easily be edited or replaced by entirely new simulations.
The proposed solution gives Zimmer Digital a framework, which they can further
build upon to reach their goal. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | A Virtual Reality Clinical Education Tool for Medical Students in Norway | |
dc.type | Bachelor thesis | |