Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMugurusi, Godfrey
dc.contributor.authorSandvik, Brynjar
dc.contributor.authorSyverud, Mats
dc.contributor.authorVasstrand, Sander
dc.date.accessioned2022-07-09T17:20:53Z
dc.date.available2022-07-09T17:20:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106261033:112694374
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004380
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med oppgaven er å løse problemene tilknyttet lavvolumsvarer for Kongsberg Automotive Raufoss Couplings. Med det ønsker vi å finne en ny definisjon av lavvolumsvarer, samtidig som vi skal skape leveringssikkerhet. Leveringssikkerheten kommer frem ved korrekt plassering av sikkerhetslager. Metode: Forskningsdesignet vårt er scenariobygging, hvor vi har laget flere scenarioer for ulike plasseringer av sikkerhetslager i Kongsberg Automotive Raufoss Couplings sin verdikjede Resultater: Vi fant ut at en plassering av sikkerhetslager etter flaskehalsen var det beste stedet å plassere et plasseringen internt i verdikjeden. Den beste løsningen var å plassere sikkerhetslageret hos kunden, noe som gjorde etterspørselen mindre usikker. Vi lagde et nytt klassifiseringssystem for lavvolumsvarer, hvor vi klassifiserte basert på etterspørsel og volum. Vi fant også en ny løsning for hvor stort volum som skal være i sikkerhetslageret. Verdi: Oppgaven tilbyr kunnskap i lagerstyring med en bedrift som jobber tett på automotive-bransjen, men det er ennå usikkert om det er mulig å generalisere svarene. Oppgavetype: Bacheloroppgave
dc.description.abstractPurpose: The purpose of our thesis was to solve the problems surrounding low-volume products for Kongsberg Automotive Raufoss Couplings. Based on that, we defined low-volume products in a new way and tried to secure delivery of goods. The secure delivery of goods will be made possible by the placement of the buffer stock. Method: Our study design was scenario building, where we made different scenarios for different placements of the buffer stock in Kongsberg Automotive Raufoss Couplings’ value chain. Results: We discovered that a placement of the buffer stock after the bottleneck was the best spot to place the buffer stock within the value chain. The best solution overall was placing the buffer stock with the customers, which also made the demand less volatile. We also made a new classification system for low-volume products, where we classified them based on both demand and volume. We found a new way to calculate buffer stock for the company. Value: This paper offers insight into inventory management with a company that works close with the automotive industry, but so far, we are not sure if we can generalize our solution or not. Paper type: Bachelor thesis
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKlassifisering og plassering av sikkerhetslager med fokus på lavvolumsvarer for Kongsberg Automotive Raufoss Couplings
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel