Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllingsen, Oda
dc.contributor.advisorSyversen, Anne Grethe
dc.contributor.authorRostad, Ingrid
dc.contributor.authorEinarsen, Ingerid Grønli
dc.contributor.authorFosshaug, Julie Andrea
dc.date.accessioned2022-07-09T17:20:45Z
dc.date.available2022-07-09T17:20:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106261393:112699209
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004370
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har bærekraftrapportering i oppdrettsnæringen som tema. Oppgaven baseres på en casestudie av fem selskaper i næringen, hvor to er børsnoterte og tre av dem ikke. Formålet med denne oppgaven er å belyse hvilke strategiske utfordringer som kommer ved implementeringen av bærekraftrapportering, og sette dette i lys av relevant faglitteratur og sekundærdata. Teori om strategi, implementering, posisjonering og interessenter danner grunnlaget for oppgavens drøfting. Hva og hvilke miljøstyringsvektøy som er relevante for oppgavens omfang vil også bli belyst. I resultatkapittelet presenteres de fem respondentene separat og danner grunnlaget for den videre analysen og diskusjonen av problemstillingen. De mest interessante funnene vi kom frem til var blant annet at arbeidet med bærekraftrapportering er krevende uavhengig av om selskapet er børsnotert eller ikke. Forskjellen beror heller på størrelsen på organisasjonen knyttet til ressurser og hvordan arbeidet med bærekraft blir implementert i organisasjonen. Det å bruke bærekraftrapportering som en måte å posisjonere seg på i markedet, kom også tydelig frem hos alle aktørene. Et annet funn var presset som kom fra interessentene, da kravene som blir satt gjerne kommer fra kunder før det eventuelt blir stilt krav fra myndighetene. I tillegg til å ha oppdaget mange interessante utfordringer, har oppgaven også belyst viktige spørsmål som videre forskning kan baseres på. Hvordan bestemmer utviklerne av de ulike sertifiseringene hva som er en god måte å måle bærekraft på? Og på hvilken måte kan bærekraftrapportering markedsføres og kommuniseres eksternt til kunder og interessenter?
dc.description.abstractThis bachelor thesis has sustainability reporting as the main topic. It is built on a case study of five companies within the aquaculture industry. The aim of the thesis is to understand how the aquaculture industry works with sustainability, and what strategic challenges they experience regarding the documentation and requirements for reporting. In the theory chapter we include theory about emergent strategy, implementation, stakeholder theory and CSR. Stakeholder theory and emergent strategy are the topics which stands out as particularly relevant. In addition, we implement information about the different reporting methods and certifications in the industry today. One of the most interesting results, was the fact that the different companies overall faced the same challenges regardless of public listing. It was rather how the companies worked with the implementation process within the organization, and how they use sustainability in order to position themselves in the market. The biggest impact on the companies work with sustainability reporting, came from the stakeholders. This was challenging for multiple reasons. Firstly, the stakeholders have a lot of different opinions and demands on what kind of documentation they want. Secondly, it requires a lot of resources in terms of time, knowledge and competent staff. The thesis also raised many important questions which further research can be based on. How do the owners of the different certifications decide what is a good way of measuring sustainability? And in which way can companies use sustainability as a way of marketing, and how do they communicate this externally to the stakeholders?
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftrapportering i oppdrettsnæringen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel