Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan
dc.contributor.authorAlmli, Gunhild Bakken
dc.date.accessioned2022-07-08T17:22:14Z
dc.date.available2022-07-08T17:22:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:47092340
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004246
dc.description.abstractSammendrag Formålet med mastergradsstudiet er å utforske og undersøke hvordan makt håndteres i praksis i ulike hjelperelasjoner. Utgangspunktet er at en hjelperelasjon er asymmetrisk, og det etiske og moralske perspektivet til den som skal gi hjelp, råd og veiledning er et hovedanliggende i studien. Bakgrunn for forskningsstudiet er fundert i det humanistiske, eksistensialistiske og filosofiske rådgivningsfeltet, hvor samtalen og det å møte sårbare mennesker og mennesker i sårbare livssituasjoner i samtalerommet er det essensielle. Det teoretiske rammeverket har en grunnleggende tone i det å møte mennesker der de er, hvor forståelse, ansvar og selvinnsikt hos rådgiver og veileder står sentralt. Metoden i oppgaven er det kvalitative forskningsintervju og fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) benyttes i analysedelen. På bakgrunn av funnene i studien, er hovedtema i presentasjonsdelen Makten i samtalerommet, som er delt i to underkategorier. Første underkategori handler om Makten i hjelperrollen med undertittelen Ansvar, forståelse og omsorg. Den siste underkategorien er samlet under betegnelsen Ansvar og makt. Gjennom arbeidet med analysedelen, kom det klart fram at funnene har en flytende overgang og at enkelte begreper og tema går over i hverandre. Derfor vil funnene i de ulike intervjuene speile en virkelighet som ikke alltid har en lineær og fast struktur. Et tema som går igjen gjennom alle tre intervjuene, og som også speiler seg på ulikt vis gjennom presentasjonsdelen, er ansvar og det at informantene selv er et verktøy i samtalerelasjoner. Under drøftingskapitlet ses funnene i intervjuene opp mot valgt teori og litteratur, for å gi et utfyllende perspektiv til det å skulle veilede og gi råd til sårbare mennesker og mennesker i vanskelige livssituasjoner, og hvordan den enkelte informant beskriver sin håndtering av makt inn i samtalerelasjoner. Første punkt i drøftingsdelen handler om Ansvar og makt, hvor en ser spesielt på det ansvar en har som hjelper, samtidig som en også har en rolle som gjør at en kan ansvarliggjøre andre, hvor det å beskytte sårbare mennesker blir særlig belyst. I andre del av drøftingskapitlet, kommer det med Ansvar, makt og selvinnsikt som svært grunnleggende egenskaper i rollen som rådgiver og veileder. Her belyses spesielt områder hvor informantene forteller om egne opplevelser og hvordan de bruker innsikt i eget liv til hvordan de skal håndtere sin rolle som veileder og rådgiver, og bruke makten de har på en god måte. Under siste og tredje drøftingsdel er Kunnskap, erfaring og makt i hjelperrollen sentral. Et tema som var tydelig blant alle tre informantene, det å ha erfaring, kunnskap og innsikt og hvor det å ha erfaring over tid gjør en bedre i stand til å håndtere ulike settinger i samtalerommet. Et hovedanliggende både i denne delen, og i resten av drøftingsdelen, er evnen en har til å kunne sette seg inn i andre mennesker sin livsverden og hva som virker inn i samtalerommet, både hva den enkelte rådgiver selv bringer med inn, men også hvor den som søker hjelp er i livet og hvilken bakgrunn vedkommende har. Forskningsoppgaven som helhet, er et arbeid som gir et lite innblikk i en verden hvor en både vil se seg selv i den en møter, samtidig som en i mellommenneskelige hjelperelasjoner har et ansvar og en makt til å påvirke andre.
dc.description.abstractAbstract The purpose of this master's thesis is to explore and investigate how power is handled in practice in various helping relationships. The starting point is that a helping relationship is asymmetric, and the ethical and moral perspective of the person who is to provide help, advice, and guidance is a main concern in the study. The background for the research study is based on the humanistic, existentialist, and philosophical field of counseling, where the conversation and meeting with vulnerable people and people in vulnerable life situations in the conversation room are essential. The theoretical framework has a basic approach to meeting people where they are, where the understanding, responsibility, and self-insight of the counselor and supervisor are central. The method in the thesis is the qualitative research interview and interpretive phenomenological analysis (IPA) is used in the analysis part. Based on the findings of the study, the main theme in the presentation of findings section is Power in the Conversation Room, which is divided into two subcategories. The first subcategory is about Power in the helper role with the subtitle Responsibility, understanding, and care. The last subcategory is grouped under the name Responsibility and power. Through the analysis, it became clear that the findings have a fluid transition, and that certain concepts and themes overlap. Therefore, the findings from the various interviews will reflect a reality that does not always have a linear and fixed structure. A theme that is repeated throughout all three interviews, and which is also reflected in different ways throughout the presentation of findings, is the responsibility and the fact that the informants themselves are a tool in conversational relationships. During the discussion chapter, the findings from the interviews are looked at against selected theory and literature, to provide a complementary perspective on how-to guide and give advice to vulnerable people and people in difficult life situations, and how the individual informants describe their handling of power in conversational relationships. The first point in the discussion section is about Responsibility and power, where I look specifically at the responsibility one must help, while at the same time one also has a role that makes one responsible for others, where protecting vulnerable people is particularly highlighted. In the second part of the discussion chapter, the topic is Responsibility, power, and self-insight as very basic qualities in the role of advisor and supervisor. Here, informants highlight their own experiences and how they use insight into their own lives in how they should handle their role as supervisor and advisor and use the power they have in a good way. During the third and last part of the discussion, Knowledge, experience, and power in the helper role are central. A topic that was clear among all three informants was that having experience, knowledge, and insight, over time makes one better able to handle different settings in the conversation room. A major issue both in this part, and in the rest of the discussion, is the ability to get to know other people's lifeworld and how that works in the conversation room, both what the individual counselor himself brings in, but also where those who seek help are in life and what background the person has. The research task as a whole is a work that gives a little insight into the world of interpersonal helping relationships, where the counselor both wants to see themselves in the ones they encounter, while at the same time has a responsibility and power to influence others.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMakt i mellommenneskelige hjelperealsjoner.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel